به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آموزش و پرورش به عنوان نهادي محسوب ميشود كه قادر است از طريق ابزارهاي موجود(كتابهاي درسي، معلم و فضاي آموزشي) به طور رسمي ارزشهاي اجتماعي جامعه و نيز احساس تعلق به جامعه را به فراگيران بياموزد. كتاب «آموزش و پرورش و هويت جوانان» به تبيين وضعيت موجود اصليترين ماموريت آموزش و پرورش كه همان ايجاد آگاهي، تعلق و تعهد به جامعه ملي است، ميپردازد.
اين اثر كه حاصل تعاملات مستمر و مسالهشناسي متقابل ميان پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي و وزارت آموزش و پرورش است، توسط دكتر فروزنده جعفرزادهپور، استاديار پژوهشگاه علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي به نگارش درآمده است.
احمد شيريوثيق در نخستين مقاله اين كتاب با عنوان «راهكارهاي ارتقاي هويت ملي و ديني جوانان» به بررسي ماموريت اصلي آموزش و پرورش يعني ايجاد آگاهي، تعلق و تعهد به جامعه ملي پرداخته است. وي استمرار و بقاي هر جامعهاي را مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزشها، رفتارها، گرايشها، دانشها و مهارتهاي آن به نسل جديد ميداند و ساز و كار و وسيله اين انتقال را آموزش و پرورش و مراكز علمي ـ فرهنگي عنوان ميكند.
عليرضا محمدنژاد نيز در دومين مقاله اين اثر با عنوان «بررسي تحليلي شكلگيري هويت از نگاه تحقيقات انجام شده و نظريات روانشناسان مولفهها، پيامدها و راهبردها» ابتدا به بيان ويژگيهاي روانشناختي دوره جواني و هويت اين دوره پرداخته و سپس نظريههاي مربوط به هويت فردي را به دقت بررسي كرده است.
در مقاله سوم، با عنوان «تجلي هويت در اهداف آموزش و پرورش» دكتر علياصغر احمدي به بررسي اهداف آموزش و پرورش دوره دبيرستان از منظر هويت پرداخته و ارتباط ميان ويژگيهاي دوران جواني(دوره دبيرستان) فراگيران و اهداف اين دوره را نقد و بررسي كرده است.
وجيهه كريمي در مقاله چهارم، رابطه عزتنفس و هويت ملي را در دانشآموزان بيان كرده است. وي در اين بخش عنوان ميكند كه تحقق عزتنفس، زمينههاي رشد اجتماعي، رشد هويتي و در نهايت ايجاد هويت ملي را فراهم ميكند.
در سه مقاله بعدي، آخرين و جديدترين مطالعات انجام شده بر كتابهاي دورههاي مختلف تحصيلي ارايه شده است. علي منصوري در پنجمين مقاله با عنوان «تبلور هويت ملي در كتابهاي درسي» كتابهاي فارسي دوره ابتدايي را بررسي كرده است. يافتههاي وي نشان ميدهد كه برنامهريزان دروس دوره ابتدايي به مقوله هويت ملي، كمتر توجه كردهاند.
فاطمه ميرعارفين در مقاله ششم با عنوان «هويت ملي ـ ديني در كتابهاي درسي دين و زندگي و تاريخشناسي دوره پيشدانشگاهي» با مطالعه كتابهاي درسي دوره متوسطه، نظر مدرسان اين كتابها را درباره هويت ملي بررسي كرده است.
دكتر سعيد كرمي در مقاله هفتم با عنوان «بررسي مساله هويت در كتاب علوم اجتماعي دوره متوسطه» بيان كرده است كه ميان مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، اهداف و محتواي كتابهاي جامعهشناسي تفاوتهاي اصولي وجود دارد.
دكتر عفت عباسي در هشتمين مقاله كتاب با عنوان «تاثير جهاني شدن بر فرهنگ و هويت با تاكيد بر برنامههاي درسي» به اهميت توجه به برنامههاي درسي در دوران اخير و تاثيرات آن بر هويت ملي دانشآموزان پرداخته است.
آخرين مقاله كتاب را فروزنده جعفرزادهپور با عنوان «فراتحليل مطالعات انجام شده در حوزه كتابهاي درسي و هويت ملي و ديني» نوشته است و تمامي مطالعات انجام شده در حوزه هويت و كتابهاي درسي را تحليل و نتايج مربوطه را نيز به تفصيل ارايه كرده است.
كتاب «آموزش و پرورش و هويت جوانان» به اهتمام فروزنده جعفرزادهپور از سوي انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در 256 صفحه راهي بازار نشر شده است.
نظر شما