رييس شوراي سياستگذاري نخستين كنگره علوم انساني اسلامي:
علوم انساني سكولار پشتوانه بيعدالتيهاي سرمايهداري اند
حجتالاسلام رضا غلامي، رييس شوراي سياستگذاري نخستين كنگره علوم انساني اسلامي در نشست همانديشي انديشمندان داخلي و خارجي حاضر در اين كنگره، ماترياليسم را نتيجه علوم انساني سكولار دانست و گفت: اين علوم انساني پشتوانهاي براي بيعدالتيهاي سرمايهداري اند./
غلامي در ابتداي جلسه گفت: علوم انساني سكولار با ارزشهاي اسلامي تطابق ندارند و از همين رو بديهي است كه اين علوم نميتوانند به كار عقايد اسلامي بيايند و مسايل جامعه اسلامي را حل كنند.
وي وضعيت بشر را در دنياي معاصر، رهاورد علوم انساني غرب دانست و گفت: وضعيت بشر در دنياي امروز، اسفناك است؛ ما در واقع شاهد مرگ انسانيت در غرب هستيم.
غلامي به كشتارهاي غرب در افغانستان و غزه اشاره كرد و گفت: اين كشتارها با سلاحهاي اسراييلي و آمريكايي صورت ميگيرند. طلايهداران سرمايهداري، آن دموكراسي را خوب ميدانند كه تامينكننده منافع آنان باشد. تلقي آنان از حقوق بشر نيز بر همين مبناست. سازمان ملل متحد نيز كه متولي حقوق بشر است، اين حقوق را در راستاي منافع غرب در نظر ميگيرد.
رييس شوراي سياستگذاري نخستين كنگره علوم انساني اسلامي ادامه داد: بيش از 60 درصد مردم دنيا فقيرند و اين در حالي است كه درصد بسيار اندكي از جمعيت جهان كه بيشتر آنان نيز در غرب متمركزند، ثروت بسيار زيادي اندوختهاند. جنبش وال استريت كه امروز شاهد آنيم، شورشي عليه سرمايهداري و ستمهاي سرمايهداري قلمداد ميشود. مردم اروپا و آمريكا ديگر حاكميت يك درصد بر 99 درصد را قبول ندارند و در برابر اين ستم به پا خاستهاند.
وي درباره ارتباط اين موضوع ها با علوم انساني گفت: شايد در ظاهر، علوم انساني با معضلات دنياي امروز بيارتباط به نظر برسند، اما در باطن، شاهد ربط وثيقي ميان اين دو هستيم. انديشمندان علوم انساني سكولار با ارايه نظرياتشان، از بيعدالتيهاي قرون اخير سرمايهداران حمايت كردند. در واقع اين علوم انساني رفتار ظالمانه سرمايهداري را تئوريزه و سيستماتيك كرد. در نهايت ميتوان گفت كه ماترياليسم، نتيجه واضح علوم انساني سكولار است. اين علوم انساني پشتوانهاي براي دور شدن انسان از انسانيت اند، در حالي كه ما ميخواهيم آن علوم انساني را داشته باشيم كه بتوان تمدني بر اساس رفتارهاي صحيح انساني را بر مبناي آن ساخت.
غلامي ادامه داد: علوم انساني سكولار نه تنها به پرسشهاي بشر پاسخ نداده، بلكه مسايل او را حذف كرده است. به اعتقاد من، اين علوم انساني برنامهاي براي زندگي انسان ندارند. اين در حالي است كه علوم انساني اسلامي دنيا و آخرت انسانها را توامان در نظر ميگيرند. علوم انساني كه از مباني اسلام نشات ميگيرند، ميتوانند به پرسشهاي اساسي بشر و نيازهاي مادي و معنوي او پاسخ دهند.
وي با بيان اين كه «ساير مذاهب غير از اسلام نميتوانند علوم انساني خاص خود را داشته باشند» عنوان كرد: مقصودم از سخناني كه بيان كردم اين نيست كه علوم انساني سكولار مطلقا هيچ مزايايي ندارد. اسلام به همه علوم توجه ميكند، اما اصرار دارد كه اين علوم را از منظر جهانبيني اسلامي ببيند و بررسي كند.
غلامي برگزاري «نخستين كنگره علوم انساني اسلامي» را اتفاق علمي بينظير در سالهاي اخير دانست و گفت: ما در توليد علوم انساني در موقعيت صفر نيستيم، زيرا تاكنون پژوهشگران مسلمان به ويژه در ايران درباره اين حوزه نظريهپردازي و آثاري را خلق كردهاند. اقتصاد اسلامي يكي از نمونههاي علوم انساني اسلامي است كه اكنون از آن استفادههاي فراواني ميبريم.
وي تاكيد كرد: براي محقق كردن علوم انساني اسلامي بايد به موضوع هايي مانند فلسفه علوم انساني، روششناسي علوم انساني سكولار و اسلامي، ارزشها و افزايش مهارت براي نظريهپردازي در حوزه علوم انساني اسلامي بپردازيم.
در ادامه اين نشست، انديشمندان ايراني و خارجي نظراتشان را درباره مسايل مطرح شده از سوي غلامي مطرح كردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نخستين كنگره علوم انساني اسلامي، فردا 31 ارديبهشت، ساعت 8 با سخنراني آيتالله آمليلاريجاني، رييس قوه قضاييه در مركز همايشهاي صدا و سيما واقع در بزرگراه چمران آغاز ميشود.
مقاله هاي برگزيده اين همايش به سه زبان انگليسي، عربي و فارسي در قالب كتاب منتشر ميشوند. نمايشگاهي از كتابهاي مرتبط با علوم انساني اسلامي نيز در حاشيه همايش برپا ميشود. راهاندازي كتابخانه ديجيتالي ويژه كتابهاي اين حوزه همزمان با برگزاري همايش نيز از ديگر برنامههاي نخستين كنگره علوم انساني اسلامي به حساب ميآيد.
نظر شما