مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: نمونهسازی برای نشان دادن مسیر آینده نمایشگاه کتاب را از طرح ایجاد سالن یاس به دست آوردیم. مدلی که میتواند مردم را به سمت انتخاب صحیح و هوشمندانه سوق دهد.-
وی افزود: برنامه ریزی برای حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب از چهار ماه پیش از نمایشگاه کتاب آغاز شده بود و فرصت برنامهریزی و عملیاتی کردن برنامههای مجمع بیشتر از سال گذشته بود، چرا که سال گذشته بلافاصله پس از تشکیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردیم اما امسال طبعا با برنامهریزی بیشتر و بهتر در نمایشگاه کتاب حاضر شدیم.
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: از حضور در نمایشگاه کتاب، در چند حوزه دستاوردهایی داشتهایم. مهمترین وجه مجمع که در نمایشگاه نیز بیشترین درخشش را داشت، سالن یاس بود. طرحی که حدود 3 ماه پیش به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تحویل داده شد و آنها پس از مدتی این طرح را تصویب کردند و مجمع ناشران را نیز به عنوان مجری این برگزاری سالن یاس پذیرفتند. در نهایت حدود دو ماه فرصت برای عملیاتی کردن سالن یاس داشتیم.
وی در تبیین ویژگیهای سالن یاس در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: اولین ویژگی سالن یاس، نمایش بخش قابل توجهی از واقعیت نشر کشور در سال گذشته بود، دومین ویژگی مهم این سالن، ارتباط بین کارشناسان کتاب با مردم، کارشناسان با نخبگان، کارشناسان با مسوولان و کارشناسان با ناشران و نویسندگان در موضوعبندیهای انجام گرفته بود، سومین جنبه مهم سالن یاس، ارتباط با نخبگان به صورت مصاحبه و گفتوگو بوده و همچنین برگزاری جلسات نشست با صاحبنظران که تمامی اینها به عنوان سرمایه فکری و فرهنگی برای سازمان رسانهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی استفاده خواهد شد.
نیلی، توجه به گروههای ترویجی را از دیگر ویژگیهای سالن یاس دانست و گفت: توجه به گروههای ترویجی از دیگر جنبههای مهم حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب بود، البته مدعی نیستیم در این زمینه صد در صد موفق بودهایم اما حرکتی در این جهت انجام شد و جای کار و رشد و توسعه بیشتری دارد.
وی با اشاره به بستههای پیشنهادی کتاب که توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی تهیه، تدوین و توزیع میشد و در دو دسته «مخاطبمحور» و «موضوعمحور» به معرفی کتابها پرداخته بود، ادامه داد: بستههای پیشنهادی در قالب موضوعات مختلف به مخاطبان نمایشگاه کتاب ارايه میشد. البته این دستهبندیها فقط مربوط به آثار منتشر شده در سال 90 نبود اما در هر صورت در سه – چهار روز آخر نمایشگاه از این بستههای پیشنهادی استقبال ویژهای شد و نشان داد خلاء آشنایی با کتاب توسط مخاطبان کتاب وجود دارد.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: نمونهسازی برای نشان دادن مسیر آینده نمایشگاه کتاب از جمله تاثیرات زیرپوستی و لایه دوم طرح سالن یاس بود، مدلی که میتواند با فروش گره خورد و هم مردم را از حیرانی فروشگاهی سالن شبستان نجات دهد و هم آنان را به سمت انتخاب صحیح و هوشمندانه سوق دهد.
نیلی، ارتقاء نظام دستهبندی موضوعات در حوزه کتاب را از دیگر دستاوردهای لایه دوم و زیرپوستی سالن یاس دانست و اظهار داشت: در سالن یاس و در دسته بندی موضوعی کتابها، نظام ردهبندی متداول غربی را دگرگون کردیم. اگرچه خرید کتابها بر اساس ردهبندی متداول صورت گرفت و لیست و فهرستهای خانه کتاب ظرف 11 روز تهیه شد، اما در چینش، دستهبندی و رسته بندی کتابها هیچ تعهدی به ردهبندیهای متداول نداشتهایم و بر اساس ردهبندی موضوعات بومیتر و ایرانی-اسلامی شده این دستهبندیها انجام گرفت تا مخاطب احساس آرامش بیشتری کند و این دستهبندی، دستهبندی قابل فهمی برای او باشد.
این ناشر با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی در سالن یاس ادامه داد: مراسمهای رونمایی، حدود 9 جلسه تخصصی در خصوص ادبیات انقلاب و شعر پایداری، رمان انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کودکان و... و همچنین برگزاری نشستهای تخصصی حوزه نشر مانند بحث درباره مساله کاغذ از جمله نشستهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن یاس در نمایشگاه کتاب بود که البته این نشستها میتوانست با قدرت بیشتری هم برگزار شود و طبعا باید با قوت و کیفیت بهتری در سالهای آینده دنبال شود.
وی با تاکید بر اهمیت حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب گفت: مجموعه فعالیتهای صورت گرفته در نمایشگاه کتاب در کنار حضور پر برکت مقام معظم رهبری در سالن یاس و همچنین حضور گرم مردم در هشت روز فعالیت رسمی سالن یاس،به نشاط این سالن افزود و برای دستاندرکاران این سالن نیز دلگرمی بود.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حضور کارشناسان فعال در سالن یاس در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را همراه با کار کارشناسی دانست و اظهار کرد: کارشناسانی که در غرفهها حضور داشتند، کارشناسان زبدهای بودند که اکثر آنها از میان دانشجویان دکتری و طلاب فاضل قم انتخاب شده بودند. این کارشناسان هم در دستهبندی و رستهبندی کتابها، هم در ارائه مشاوره به مخاطبان و هم در ارائه گزارش از نشر در موضوعات خود، بسیار فعال بودند. در کنار اینها حضور گرم و صمیمی این افراد و تسلط آنان بر موضوع، این تیم را گروه قابل اعتمادی نشان داد، البته مجموعه این فعالیتها چون در سال اول انجام شد همراه با اقتضائات سال اول بود.
نیلی گفت: اینگونه نبود که از کارشناسان انتخاب شده در این نمایشگاه افراد بهتری وجود نداشتند، اما ارتباط و نزدیکی این افراد با یکدیگر به یکدستی و هماهنگی در سالن یاس کمک میکرد، چرا که مدیریت و یکدست کردن سالن یاس کار بسیار طاقتفرسایی بود و در این خصوص باید از کارشناسان، تشکر ویژهای کرد. کارشناسی و زبدگی کارشناسان، راهنماییها و مشاورههای هر غرفه به اقتضای هر موضوع حتی مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و نخبگان، کارشناسان و مسوولین نیز از این بخش تشکر کرده و معتقد بودند بخش کارشناسان، بخش قابل توجهی است.
وی با تاکید بر مساله عدم شناخت کتاب مناسب توسط مخاطبان گفت: یکی از مشکلات مردم در نمایشگاه کتاب، شناخت کتاب است. خیلی از مخاطبان کتاب در ایام نمایشگاه با فرزندان خود به نمایشگاه میآیند اما نمیدانند با وجود حجم بالای کتابهای ترجمه که سبک زندگی غربی را ترویج میدهند، چه کتابی به تربیت فرزندان کمک میکند. برای راهنمایی مخاطب باید کارشناسانی باشند تا مشورتهای ویژهای را به مخاطب بدهند. به عنوان مثال مخاطبان فلسفه کتابهای مورد علاقه خود را میشناسند اما در حوزه کتاب و کودک و نوجوان بسیاری نمیدانند کتاب خوب و نشر خوب کدام است، این مکانیسم ترویج میتواند مکانیسم بسیار خوبی باشد و روند خوبی برای ایجاد یک نمایشگاه پیشرو و نوآورانه در سالهای آتی ایجاد کند.
مدیرعامل مجمع ناشران در خصوص غرفه این مجمع در شبستان مصلا نیز گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در غرفه خود، ارتباطاتی با دیگر ناشران، مولفان، نویسندگان و شاعران صاحبنام و صاحبسبک، دلسوزان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داشت و این گفتوگوها فرصتهای بسیار مهم و ویژهای را پیشپای مجمع ناشران انقلاب اسلامی گشوده است و دستمایه حرکتهای رو به جلوی مجمع در آینده خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران افزود: در حوزه اطلاعرسانی، فعالیتهای بسیار خوبی در جهت معرفی کتابها و ناشران خوب به مردم و همچنین انتقال نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات، چه پیرامون سالن یاس و چه در خصوص مجمع ناشران انقلاب اسلامی انجام شد. این نقطهنظرات حفظ و ذخیره خواهد شد و از آنها بهرهبرداری میکنیم.
نیلی با تاکید بر اهمیت مساله توزیع کتاب اظهار داشت: امر توزیع یکی از راهبردهای مهم مجمع ناشران انقلاب اسلامی است. در آینده حرکتهای رو به جلویی از شرکت ترنج (شبکه توزیع کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی) خواهیم دید. ترنج اولین گامهایش را در نمایشگاه کتاب برداشت و مقتدرانه و هوشمندانه وارد عرصه شد و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، این کار باید با حواس جمع و جدیت و پیگیری دنبال شود و به نتیجه برسد، چرا که توزیع اساسا کار سختی است و نیاز بسیاری از ناشران عضو و غیر عضو مجمع است، به خصوص که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سالها در این حوزه مقهور بوده است. باید این کار با اقتضائات حرفهای پیش رود و ما به موفقیتهای شرکت ترنج امیدواریم.
وی در پایان درباره تعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با وزارت ارشاد گفت: برای تحقق طرحهای عظیم و کارهای بزرگی که انتظار میرود وزارت ارشاد در حوزه کتاب انجام دهد، طرحهایی را به دوستان وزارت ارشاد تحویل دادهایم. تاکنون انتقادات و نکات پیشنهادی خود را نیز صریحا به وزارت ارشاد انتقال دادهایم، چرا که فکر میکنیم مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مشاوران میتواند در این مسیر همکار وزارت ارشاد باشد.
نظر شما