سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۵
برپایی جشنواره سراسری شعر و داستان جوان

پنجمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان با عنوان «ستاره‌های کویر» 24 و 25 بهمن‌ماه با هدف کشف نویسندگان جوان و مستعد کشور در سمنان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از واحد خبر حوزه هنری، افسون امینی، دبیر جشنواره، در نشست خبری جشنواره سراسری شعر و داستان جوان با اعلام این خبر افزود: این جشنواره از سال 81 با هدف کشف استعدادهای جوان در عرصه شعر و داستان و فراهم کردن زمینه‌ای برای عرضه آثار آنها برگزار می‌شود. 

«امینی» دلیل برگزاری این جشنواره‌ها را در استان‌ها، ایجاد تحولات ادبی در این مناطق عنوان کرد و افزود: حضور شاعران و نویسندگان مطرح در استان‌ها، پیامدهای بسیار خوبی برای نوجوانان و جوانان داستان‌نویس و شاعر شهرستانی دارد و این در حالی است که برپایی این قبیل جشنواره‌ها و همایش‌ها در تهران چندان به چشم نمی‌آید. 

امینی در نشست خبری جشنواره سراسری شعر و داستان جوان «ستاره‌های کویر» مهلت ارسال آثار را حداکثر تا 15 دی‌ماه اعلام کرد و خوشه‌چینی از کارکردهای ادبی مراکز استانی حوزه هنری را یکی از اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: موضوع جشنواره آزاد است و آثار جوانان 14 تا 25 سال، از هر نوع قشر و تفکری که باشند، با توسل به شیوه‌ای متمدنانه پذیرفته می‌شود تا از این طریق فرصتی برای عرضه آثار این نوجوانان و جوانان ایجاد شود. 

خسرو آقایاری، مدیر امور ادبی استان‌های حوزه هنری، در ادامه این نشست به بیان اهداف برنامه‌های ادبی مراکز استانی حوزه هنری پرداخت و گفت: تامین بهداشت روانی نوجوانان و جوانانی که در شرایط کنونی تحت فشار پدیده‌های مدرن و تکنولوژیک قرار گرفته‌اند و کمتر فرصتی برای بیان خویشتن داشته‌اند، هدف اصلی ما است و کشف استعدادها در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

آقایاری از نبود برنامه‌های مستمر و سازماندهی مناسب برای به کارگیری استعدادهای کشف شده و به ثمر رساندن این استعدادها ابراز تاسف کرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری برنامه‌هایی اجرا شده، ولی متاسفانه این برنامه‌ها تا مقطعی پیش رفته و سپس متوقف شده است. 

آقایاری با تاکید بر همسو نبودن و اختلاف نظر سازمان‌های مرتبط با این موضوع، یادآور شد: در قدم اول باید داشتن نگاه متفاوت را درخلق آثار ادبی به نوجوانان و جوانان یاد بدهیم؛ ولی نوجوان و جوان ما در این مرحله با معلم ادبیات خود و سلیقه‌های آموزش و پرورش در تعارض قرار می‌گیرد؛ چرا که آموزش و پرورش این نگاه متفاوت را بر نمی‌تابد و برای رفع این مشکل باید رسانه‌ها، مطبوعات و ناشران قدم بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط