یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
نیری: زبان هنر را در انتقال پیام‌های عطار به‌کار بگیریم

محمدیوسف نیری، پژوهشگر و مصحح ادبی، بر به‌کارگیری شاخه‌های مختلف هنری مانند نقاشی، هنرهای تجسمی و ادبیات نمایشی برای انتقال پیام‌های ارزنده نهفته در آثار عطار نیشابوری به مخاطب امروزی تاکید کرد._

نیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: یکی از هنرهای ویژه عطار و دیگر عارفان بزرگ ایران ورود به مباحث انسان‌شناسانه است.

وی با تاکید بر این هنر بزرگان شعر و عرفان توضیح داد: عطار و دیگر شاعران و عارفان سرشناس ما در این زمینه چنان هنرمندانه وارد شده‌اند که فراتر از زمان و مکان و محدودیت‌های هر دوران انسان را تحلیل و بررسی کرده‌اند. از این جهت شاید آثار شاعرانی چون عطار، مولوی یا سنایی به دلیل عظمتشان ارزش موزه‌ای داشته باشند.

این پژوهشگر ادامه داد: اما ارزش این آثار تنها به این بعد محدود نمی‌شود و آثار آن‌ها پیام‌های زنده، حیات‌بخش و انسان‌سازی برای روزگار ما دارند.

وی در این زمینه از عطار و ویژگی‌های او یاد و تصریح کرد: معتقدم شاعر و عارفی چون عطار مباحث بسیاری را در باب انسان‌شناسی مطرح کرده، که هنوز در غبار مانده و به اندازه کافی پیرامون آن‌ها بررسی صورت نگرفته است.

نیری یادآور شد: گاهی به عنوان موضوع یک مقاله پژوهشی یا مبحث درسی در کلاس‌های دانشگاه به چنین مسایلی در ارتباط با عطار می‌پردازم و می‌بینم تاچه حد این موضوع‌ها می‌تواند در روزگار معاصر جنبه کابردی داشته باشد.

وی با تاکید بر علم عطار در پرداختن به مباحث انسان‌شناسانه افزود: شایسته است با زبان و هنرهای متناسب با روزگار خویش و تمامی ابزاری، که در این دوران در اختیار داریم سراغ آثار بزرگان شعر و عرفان و از جمله عطار برویم.

این مصحح از برخی از ابزار زمان حاضر یاد کرد و گفت: ابزار روزگار معاصر ما می‌توانند تمامی جنبه‌های هنری این آثار و پیام‌های ارزنده آن‌ها را به مخاطبان امروز منتقل کنند. برای مثال در این زمینه می‌توانیم از نقاشی، هنرهای تجسمی یا ادبیات نمایشی استفاده کنیم و از مباحث عرفانی نهفته در این اشعار که همگی برگرفته از قرآن است بهره بگیریم.

وی با تاکید بر این امر که هر روشی در این زمینه می‌تواند کارساز باشد اظهار کرد: همچنین بهتر است در زمینه بازآفرینی و بازنویسی آثار عطار در زمان حاضر، این کار را از ادبیات کودک و نوجوان آغاز کنیم. به‌طور کلی برای آشنایی با فلسفه و عرفان، بهترین کار استفاده از ادبیات کودک و نوجوان است.

نیری مثالی در این زمینه ارایه کرد و افزود: برای مثال فلسفه دکارت در اروپا به زبانی بسیار ساده تدوین شده و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است، تا افراد از همین سنین بتوانند با فلسفه و آثار بزرگان در این زمینه آشنا شوند.

وی در پایان یادآور شد: برهمین اساس بازآفرینی و بازنویسی آثار فلسفی و عرفانی بزرگان و از جمله عطار را برای آشنایی با بزرگان عرصه شعر و ادب این سرزمین ضروری می‌دانم.

25 فروردین در تقویم ایران روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» نام‌گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط