چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
رمان دفاع مقدس براي نوجوانان كمياب شده است

‌مدير كتابخانه استاد حكيمي كمبود كتاب‌هاي كم حجم و پر محتوا براي نوجوانان را يكي از خلاء‌هاي موجود حوزه آثار دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي دانست و نبود رمان‌هاي جنگي را بزرگ ترين ضعف نويسندگان در اين حوزه عنوان كرد.-

حسين رحيمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، منابع موجود در كتابخانه استاد حكيمي را 20 هزار جلد كتاب عنوان كرد و افزود: از‌ ميان اين آثار، 500 عنوان كه شامل 1000 نسخه است به كتاب‌هاي انقلاب‌اسلامي و دفاع‌مقدس اختصاص دارند.

مدير كتابخانه استاد حكيمي كتاب‌هاي زندگينامه شهدا را پرمخاطب‌ترين آثار در حوزه دفاع‌مقدس خواند و گفت: زندگينامه شهيد عباس بابايي، محمدابراهيم همت و مصطفي چمران در حوزه دفاع‌مقدس و كتاب‌هاي خاطرات انقلاب و تاريخ معاصر بيشترين مراجعه كننده را دارند.

وي مراجعه كنندگان به كتابخانه‌ را دو طيف دانست و توضيح داد: گروه نخست دانش‌آموزان‌‌اند كه بيشتر براي تحقيق به كتاب‌هاي حوزه انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس مراجعه مي‌كنند و دوم عامه مردمند كه بر اساس علاقه اين كتاب‌ها را مي‌خوانند.

رحيمي با اشاره به اين‌كه كتابدار بر اساس ظرفيت‌هاي كتابخانه به افراد كتاب مي‌دهد و در صورت نداشتن كتاب مراجعه كنندگان را به ديگر كتابخانه‌هاي شهر تهران راهنمايي مي‌كند گفت: كتابخانه به شبكه منابع كتابخانه‌اي كتابخانه‌هاي سطح تهران متصل است و بر اساس آن افراد را براي دستيابي به كتاب‌ها راهنمايي مي‌كنيم. البته در اين طرح كتابخانه‌ها به يكديگر كتابي را امانت نمي‌دهند.

مدير كتابخانه استاد حكيمي با تاكيد بر اين‌كه برخی كتاب‌هاي حوزه دفاع‌مقدس نيار به بازنويسي دارند افزود: اگر در اين حوزه كار نو و خلاقانه‌اي انجام نشود به تناسب آن بر ميزان علاقه مخاطب و نگاه آن‌ها به انتخاب آثار اثر گذار است.

وي ادامه داد: هر چند در سال‌هاي اخير كتاب‌هاي دفاع‌مقدس مانند كتاب «دا» كه روان نوشته شده است، رشد چشمگيري پيدا كردند و جزو پرفروش ترين‌ها بوده ا‌ند اما مشكل اينجاست كه نوجوان امروز نمي‌تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. بنابراين اين كتاب ها بايد براي نوجوانان بازنوبسي و خلاصه شوند و با حجم كم و حداكثر 150 تا 200 صفحه به آن ها ارايه شوند.

رحيمي كه طي گفت‌وگو و مراجعه مخاطبان بارها با این برداشت مواجه شده است گفت: كمبود كتاب‌هاي كم حجم و پرمحتوا يكي از خلاء‌هاي كتاب‌هاي حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي است. زيرا گاهی اتفاق افتاده كه مخاطب كتابي امانت مي‌گيرد، اما 50 صفحه آن را نخوانده كتاب را پس مي‌دهد و مي‌گويد كتاب بهتري مي‌خواهم . در واقع درخواست مراجعه‌كنندگان گواه اين امر است كتاب‌هاي اين حوزه از جذابيت لازم براي نوجوانان برخوردار نيستند.

وي ادامه داد: در حالي كه اين نياز در جامعه وجود دارد، من نمي‌توانم بگويم كه در اين دو حوزه مراجعه كننده نداريم. يكي از مسايلي كه بار‌ها با آن مواجه بوديم درخواست كتاب‌هاي رمان در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب براي نوجوانان بود. به واقع نوشتن رمان‌هاي جنگي هنر مي‌خواهد كه متاسفانه كمتر در اين زمينه سرمايه‌گذاري و كتاب منتشر شده است.

رحيمي در اين باره كه با توجه به نياز مخاطبان چرا كتابخانه استاد حكيمي فقط 500 عنوان كتاب در اين دو حوزه دارد گفت: مي‌دانيم كه اين تعداد كتاب با توجه به نياز مخاطب كافي نيست اما به دليل مشكلات بودجه نمي‌توانيم كتاب‌ها را به طور كامل خريداري كنيم.

كتابخانه استاد حكيمي واقع در فرهنگسراي نوجوان با مساحت 380 متر مربع داراي سالن مطالعه 120نفري است. اين كتابخانه داراي بخش‌هاي مختلفي نظير مرجع، نشريات، خدمات فني و كودك و نوجوان به صورت مجزا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها