دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
توجه به رويكردهاي بنيادي روش‌هاي پژوهش ضروري است

خسرو باقري، مولف كتاب «رويكردها و روش‌هاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» كه اثرش به مرحله نهايي داوری‌های بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال در بخش‌ آموزش و پرورش راه يافته است، گفت: توجه به رويكردهاي بنيادي روش‌هاي پژوهش در تعليم و تربيت، زمينه‌هاي درك عميق از روش‌هاي پژوهش را فراهم مي‌كنند.-

باقري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه «رويكردهايي در عالم انديشه وجود دارند كه ديدگاه‌هاي مختلف موجود در جهان، از دريچه‌هاي متفاوت به آن‌ها مي‌نگرند و پاسخ مي‌دهند»
اظهار كرد: روش‌هاي پژوهش در تعليم و تربيت نيز از رويكردهاي مختلف نشأت مي‌گيرند. اين روش‌ها هم عيني‌اند و هم ذهني كه اگر از آن‌ها براي تحقيق و پژوهش استفاده كنيم، به مجموعه‌اي از واقعيت‌هاي فلسفي در تعليم و تربيت دست مي‌يابيم. 

وي ادامه داد: كتاب «رويكردها و روش‌هاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» تصويري جامع را از انواع روش‌هاي پژوهش در تعليم و تربيت در چارچوب رويكردهاي بنيادي آن‌ها ارايه مي‌كند تا مخاطبان بدانند كه هر يك از روش‌هاي پژوهش در تعليم و تربيت، در چه رويكردي ريشه دارند و به درك دقيق و عميق از اين روش‌ها برسند.

مولف كتاب «رويكردها و روش‌هاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» يادآور شد: دانستن رويكردهاي بنيادي روش‌هاي پژوهش در تعليم و تربيت علاوه بر اين‌كه قدرت انتقادي مخاطبان را در نقد روش تحقيق ويژه‌اي از تعليم و تربيت افزايش مي‌دهد، زمينه‌هاي خارج شدن روش‌هاي تحقيق از حالت تكنيكي را فراهم مي‌كنند.

باقري افزود: محققان و پژوهشگران تعليم و تربيت و دانشجويان مقاطع ارشد و دكتراي رشته‌هاي تعليم و تربيت مي‌توانند با استفاده از كتاب «رويكردها و روش‌هاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» با انواع روش‌هاي پژوهش آشنا شوند و بياموزند كه در يك تحقيق علمي، چگونه بايد گام به گام عمل كنند.

وي در ادامه درباره كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» كه آن هم در داوری‌های بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال در بخش‌ آموزش و پرورش نيز به مرحله نهايي راه يافته است، گفت: فلسفه تعليم و تربيت به بهبود وضعيت تعليم و تربيت كمك مي‌كند اما استفاده از فلسفه تعليم و تربيت بايد با معيارهايي كه در كشور وجود دارند، هماهنگ و همخواني داشته باشد. كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» با بيان اين معيارها، چارچوبي براي درك بهتر تعليم و تربيت ارايه و زمينه‌هاي نقد و ابداع تحولات در تعليم و تربيت را فراهم مي‌كند.

مولف كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» افزود: دانستن اين معيارها براي مسوولان آموزش و پرورش در فرآيند تصميم‌گيري‌هاي آموزشي، بسيار اهميت دارد. همچنين محققان و دانشجويان رشته‌هاي تعليم و تربيت نيازمند شناخت و درك تحولات آموزش و پرورش‌اند تا بتوانند آن‌ها را به‌كار ببرند. كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» نه تنها اين نياز محققان را رفع مي‌كند، بلكه زمينه‌هاي ارزيابي و نقد تحولات آموزش و پرورش را براي آن‌ها مي‌آفريند و باعث مي‌شود تا قدرت ارايه طرح‌هاي جديد در آموزش و پرورش را كسب كنند.

مراسم اختتاميه بيست و نهمين دوره جايزه كتاب سال از ساعت 15 تا 17 روز چهارشنبه (19 بهمن) در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط