یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
كتاب «درآمدي بر بررسي‌هاي امنيت» به چاپ رسيد

كتاب «درآمدي بر بررسي‌هاي امنيت» منتشر شد. نويسندگان اين كتاب 791 صفحه‌اي، از حوزه‌هاي مختلف تمدني انتخاب شده‌اند تا كتاب وجهه بين‌المللي پيدا كند. به همين دليل، ردپاي انتقاد از سياست‌هاي غربيان نيز در نوشته‌هاي آنان به چشم مي‌خورد.-

عليرضا طيب، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اين اثر در سي و سه فصل به طور مفصل امنيت را در ابعادي گسترده بررسي كرده است. نويسندگان كتاب ابتدا سراغ مفاهيم و نظريه‌هاي اصلي امنيت رفته و سپس چالش‌هاي آن را شناسايي كرده‌اند. آنان تنها به طرح اين چالش‌ها نپرداخته‌اند، بلكه راه‌حل‌هايي را نيز براي آن ارايه داده‌اند.

وي افزود: اين كتاب در سالي كه از سوي انتشارات راتلج منتشر شد، جزو ده كتاب برتر سال در حوزه سياسي قرار گرفت. به باور من اين كتاب، اثري بي‌نظير در حوزه سياست امنيت است، زيرا آن را از هر لحاظ جامع مي‌دانم.

طيب ادامه داد: هر يك از فصل‌هاي كتاب توسط يك نويسنده نوشته شده ‌است، نويسندگاني كه اسامي برخي از آن‌ها براي كارشناسان حوزه امنيت شناخته شده‌اند. «پل ويليامز» سرويراستاري كتاب را بر عهده دارد و نويسندگاني مانند مايكل كلر، كن بوس و جان دافيلد، نگارش برخي از فصل‌ها را بر عهده داشته‌اند.

وي اين كتاب را مدخلي مناسب براي ورود به حوزه مطالعات امنيت دانست و گفت: ديدگاه‌هاي متفاوتي در اين حوزه وجود دارند كه اساس كار انديشمندان قرار مي‌گيرند. واقع‌گرايي، ليبراليسم، نظريه‌بازي‌ها، مكتب برسازي، بررسي‌هاي صلح، زن‌باوري، جامعه‌شناسي بين‌الملل و همچنين نظريه انتقادي، برخي از اين رويكردهايند كه تمامي آن‌ها در اين كتاب بررسي شده‌اند.

طيب افزود: جهان امروز با چالش‌هاي جدي روبه‌روست كه بسياري از آن‌ها مربوط به امنيت سياسي مي‌شوند. تجارت بين‌المللي اسلحه، گسترش جنگ‌افزارها و عمليات صلح ضدشورش‌گري، برخي از اين چالش‌ها به حساب مي‌آيند كه مورد توجه نويسندگان اين كتاب نيز قرار گرفته‌اند. «مسووليت حمايت» يكي از چالش‌هاي نوين در حوزه امنيت قلمداد مي‌شود و نويسندگان از اين موضوع نيز غافل نمانده‌اند. 

وي با اشاره به مليت‌هاي مختلف نويسندگان اين كتاب گفت: نويسندگان كتاب از حوزه‌هاي مختلف تمدني انتخاب شده‌اند تا كتاب وجهه بين‌المللي پيدا كند. اين نويسندگان لزوما رويكرد مثبتي به سياست‌هاي غرب در حوزه امنيت ندارند و ردپاي انتقاد نيز در نوشته‌هاي آنان به چشم مي‌خورد.

چاپ نخست كتاب «درآمدي بر بررسي‌هاي امنيت» با شمارگان 1000 نسخه، 791 صفحه و به بهاي 21 هزار تومان از سوي انتشارات اميركبير منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط