یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲
جايگاه زمان از نگاه مردم باستان

«فاروق صفي‌زاده» در سه جلد تازه از دانش‌نامه‌ي «داستان باستان براي كودكان و نوجوانان» زمان از ديد مردم باستان را در قالب «گاه‌شماري باستان»، «طالع‌بيني باستان» و «جشن‌هاي باستان» بررسي كرده است.

ايبنا نوجوان: «گاه‌شماري باستان»، «طالع‌بيني باستان» و «جشن‌هاي باستان» عنوان سه جلد از مجموعه‌ي «داستان باستان براي كودكان و نوجوانان» است كه موسسه‌ي انتشاراتي «مدحت» منتشر كرده است.

دانش‌نامه‌ي تاريخي «داستان باستان براي كودكان و نوجوانان بر اساس منابع موجود درباره‌ي تاريخ ايران باستان به زبان‌هاي آلماني، انگليسي و فارسي در طي 10 سال توسط «فاروق صفي‌زاده» نوشته شده است.

«گاه‌شماري باستان» با معرفي ايرانيان به عنوان بنيان‌گذاران دانش ستاره‌شناسي درباره‌ي باورهاي باستاني اين قوم توضيح داده است و نام روزهاي ديني، هزاره‌هاي ده‌گانه، سال‌هاي جانوري در ايران باستان، نام ماه‌هاي ايراني و معاني‌ آن‌ها و نام روزهاي سال در گاه‌شمارهاي ايراني را به عنوان مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مورد بحث قرار داده است.

درباره‌ي يكي از باورهاي قديمي ايرانيان در اين كتاب مي‌خوانيم:
«ايرانيان باستان به يك دوره‌ي بزرگ 12 هزارسالي كه شامل 12 دوره‌ي هزار سالي بوده معتقد بوده‌اند. اين هزاره‌هاي دوازده‌گانه، هركدام داراي نام ويژه‌اي بوده‌ و در تقويم‌ها روز آغاز هزاره را مشخص كرده‌اند. سالي كه در اين هزاره‌ها به كار مي‌برده‌اند، سالي 365 روزي بوده است... .»

«طالع‌بيني باستان» پيش‌گويي‌هاي اقوام آريايي بر اساس علم ستاره‌شناسي و علم‌الاعداد را بازگو كرده است. در اين كتاب درباره‌ي طالع‌بيني مي‌خوانيم:‌
«طالع‌بيني يا اختربيني از علوم بسيار كهن ايراني بوده كه در ميان اقوام مختلف آريايي رواج داشته و ايرانيان بر پايه‌ي دانش علم‌الاعداد و ستاره‌شناسي و ماه به دنيا آمدن شخص و روز به دنيا آمدن، همه‌ي زندگي گذشته و آينده‌ي شخص را دقيق استخراج مي‌كردند. اين علم سپس از ايران به مصر و چين رفت و آنان به اين علم مهم خرافاتي نيز افزودند.»

«جشن‌هاي باستان» تقسيم سال به ماه‌ها و فصل‌هاي مختلف، آغاز سال و برگزاري جشن‌ نوروز در ادوار مختلف تاريخ ايران را به عنوان مقدمه‌اي در بحث جشن‌ها بررسي كرده است و در بخش‌هاي پاياني كتاب‌ جشن‌هاي مانند ريپتون، خورداد، فروردينگان، سپندارمز، اورداد، جاويد، سده، مهرگان و آذر را از جمله‌ي مناسبت‌هاي آييني ايرانيان را شرح داده است. در اين كتاب درباره‌ي جشن نوروز آمده است:‌

«اجراي مراسم نوروز و گستردن خوان نوروزي قبل از تسلط عرب آن‌چنان كه گفته شد بي‌نهايت با شكوه و جلال معمول مي‌گشت و همان روش و سنت آن‌چنان تاثيري از خود به جاي گذاشته بود كه خلفاي عرب با آن همه عداوتي كه نسبت به آداب و رسوم ملي ايران داشتند نتوانستند كه اين رسم پرشكوه را از ميان ببرند، حتي تحت تاثير تمايلات ديرين و ملي ايرانيان واقع شده بودند و بيش از ايرانيان به اين جشن باستاني اهميت مي‌دادند.»

«گاه‌شماري باستان» به بهاي 2400 تومان، «طالع‌بيني باستان» به قيمت 5500 تومان و«جشن‌هاي باستان» به بهاي 3هزار تومان روانه‌ي بازار كتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها