دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
زيباترين كتاب‌های ايرانی راهی آلمان شدند

انتشارات شباويز، 24 عنوان از زيباترين كتاب‌هاي ايراني را براي شركت در مسابقه زيباترين كتاب جهان به آلمان فرستاد. اين كتاب‌ها از ميان آثار 15 ناشر انتخاب شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) انتشارات شباويز به عنوان نماينده ملي «بنياد هنر كتاب‌آرايي آلمان» 24 عنوان كتاب را از ميان كتاب‌هاي منتشر شده در سال‌هاي 1389 و 1390 انتخاب كرده و براي شركت در اين رقابت بين‌المللي به آلمان فرستاده است.

اين كتاب‌ها از بين آثار 15 ناشر انتخاب شده‌اند تا به عنوان نمايندگان ايران در مسابقه زيباترين كتاب شركت داشته باشند. اين ناشران عبارتند از آقاميري، بازي قصه‌ها، حوض نقره، دانشگاه شهيد بهشتي، ذكر، رسم، زيتون، سرزمين اهورايي، شاسوسا، شباويز، صابرين، قدياني، كتاب‌سرا، گوهر دانش و يساولي.

فريده خلعتبري درباره كتاب‌هاي ارسال شده به آلمان گفت: امسال 105 ناشر از سراسر كشور با نزديك به 500 عنوان كتاب، آثار خود را براي شركت در اين مسابقه براي ما فرستادند كه از ميان آن‌ها 24 عنوان را انتخاب كرديم و به دفتر بنياد هنر كتاب‌آرايي آلمان فرستاديم.

مدير انتشارات شباويز درباره موفقيت آثار ايران در اين رقابت بين‌المللي گفت: در سال‌هاي گذشته بسياري از كتاب‌هاي ايراني به مراحل نهايي راه پيدا كرده‌اند اما هيچگاه جزء برگزيدگان نبوده‌اند. امسال با توجه به روندي كه براي انتخاب كتاب‌ها در پيش گرفتيم اميدواري بيشتري براي موفقيت در اين مسابقه داريم؛ به‌ويژه دو عنوان از كتاب‌ها از انتشارات آقاميري و يساولي كه كتاب‌آرايي بسيار زيبايي داشتند.

خلعتبري درباره معيارهاي داوري در انتخاب زيباترين كتاب جهان گفت: گرافيك و ظاهر كتاب‌ها، نخستين معيار در داوري اين مسابقه است. چاپ و صحافي خوب، انتخاب حروف و كاغذ مناسب و در كل، كتاب‌آرايي زيبا مدنظر داوران است. در واقع در اين مسابقه، محتواي كتاب‌ها ملاك نيست بلكه ظاهر آثار مهم است.

دونمونه از كتاب‌هاي ايراني شركت‌كننده در مسابقه زيباترين كتاب جهان در دوره گذشته

سال گذشته جمعا 569 عنوان كتاب از 32 كشور جهان در اين مسابقه شركت داشتند. 7 داور از كشورهاي آلمان (2 داور)، استراليا، بلژيك، پرتغال، جمهوري چك و سوئد، كتاب‌ها را داوري كردند و به‌ 14 عنوان جايزه دادند. جايزه‌ ويژه‌ را كتابي از كشور هلند دريافت كرد.

مدال طلاي اين مسابقه را كتابي از جمهوري چك گرفت، دو مدال نقره به‌ دو كتاب هلندي و سوييسي اهدا شد و پنج مدال برنز را كتاب‌هايي از كشورهاي هلند (2 مدال)، اتريش، لهستان و سوييس دريافت كردند. همچنين، ديپلم افتخار به‌كتاب‌هايي از كشورهاي چين، آلمان (3 ديپلم) و سوييس داده شد.

اين مسابقه كه با همكاري اتحاديه‌ ناشران آلمان، كتابخانه‌ ملي آلمان، شهرداري فرانكفورت و شهرداري لايپزيك به‌همت‌ بنياد هنر كتاب‌آرايي آلمان برگزار مي‌شود، نخستين بار در سال 1963 در شهر لايپزيك برگزار شد. از سال 1991 شهر فرانكفورت نيز به‌مسابقه‌ پيوست.
از آن زمان تاكنون همه‌‌ساله تمام‌ كتاب‌هاي برگزيده از سراسر جهان در نمايشگاه‌هاي كتاب لايپزيك و فرانكفورت به ‌نمايش درمي‌آيند.

در نمايشگاه كتاب لايپزيك كتاب‌ها در زير نام كشورهاي ارسال‌كننده به‌ نمايش گذاشته مي‌شوند اما در نمايشگاه كتاب فرانكفورت، كتاب‌ها برحسب موضوع به ‌نمايش درمي‌آيند. پس از پايان نمايشگاه كتاب فرانكفورت، اين آثار در اختيار موزه‌ كتاب آلمان قرار مي‌گيرند تا هميشه محفوظ بمانند.

نمايشگاه كتاب لايپزيك از 15 تا 18 مارس 2012 برابر با 25 تا 28 اسفند ماه 1390 در شهر لايپزيك و نمايشگاه كتاب فرانكفورت از 10 تا 14 اكتبر 2012 برابر با 18 تا 22 مهر ماه 1391 در شهر فرانكفورت آلمان برگزار خواهد شد. كتاب‌هاي برگزيده‌ ايراني را مي‌توان در هر دو نمايشگاه همراه با نام ايران تماشا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها