دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
توجه «فرهنگسراي خاتم» به همه ابعاد كتاب‌خواني

فرهنگسراي خاتم در نهمين جشن كتاب «ياد يار مهربان» حضوري فعال خواهد داشت و تمام ابعاد مطالعه، كتاب و كتاب‌خواني را مورد توجه قرار مي‌دهد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرهنگسراي خاتم كه از ابتداي سال عنوان «دبيرخانه ترويج مطالعه در شهر تهران» را در اختيار دارد، در نمايشگاه «ياد ‌يار مهربان» امسال با برپايي دو ايستگاه به فعاليت مي‌پردازد.

سيد جعفر رييسيان‌زاده، مدير فرهنگي هنري منطقه 18 و مسوول فرهنگسراي خاتم، با بيان اين‌كه در اين جشنواره سه محور مهم محتوايي، گسترش فرهنگ مطالعه و مطالعه كودك و نوجوان را مورد توجه قرار داديم، گفت: در بخش محتوايي، دوره‌هاي آموزش كوتاه مدت پنج تا 10 دقيقه‌اي را براي آموزش نحوه صحيح مطالعه مانند برنامه‌ريزي مديريت زمان، خلاصه‌نويسي، گارگاه‌هاي كلي‌‌خواني، تندخواني و دقيق‌خواني و در پنج غرفه مختلف برگزار مي‌كنيم. همچنين مسابقه كتاب‌خواني با عنوان «بهترين كتابي كه تاكنون خوانده‌ايد» را در كنار اين كلاس‌ها برگزار مي‌كنيم كه همه گروه‌هاي سني مي‌توانند در آن شركت كنند.

رييس فرهنگسراي خاتم افزود: در محور گسترش فرهنگ مطالعه، برگزاري مسابقه كتابخواني ويژه جشنواره ياد يار مهربان را در برنامه داريم كه پدران و مادران و ساير بزرگتر‌ها مي‌توانند خلاصه‌اي از بهترين كتابي را كه خوانده‌اند، بنويسند و در مسابقه شركت كنند. در پايان با برگزيدن نفرات برتر، جوايزي به آن‌ها اهدا مي‌شود.

رييسيان‌زاده همچنين به «جشنواره مادران قصه‌گو» در اين محور اشاره كرد و گفت: براي فراخوان اين جشنواره كه پس از برگزاري هفته كتاب و نمايشگاه ياد يار مهربان اعلام مي‌شود، بين والدين و به‌ويژه مادراني كه قصد شركت در اين برنامه را دارند، فرم‌هايي توزيع مي‌شود تا در جشنواره ثبت‌نام كنند.

وي در تشريح اين طرح افزود: جشنواره مادران قصه‌گو با برپايي دوره‌ها و کارگاه‌هايي با هدف ترويج فرهنگ قصه‌گويي که يکي از فرهنگ‌هاي کهن و بهينه کشورمان محسوب مي‌شود، در سطح شهر تهران اجرا خواهد شد.

مدير فرهنگي هنري منطقه 18، برنامه ويژه كودك و نوجوان اين فرهنگسرا‌ در جشنواره ياد يار مهربان را شامل برپايي دو ايستگاه کودک که شامل غرفه‌هاي «كتاب بخوانيد- جايزه بگيريد»، «باشكوه‌ترين آغاز» و «قصه‌گویی براي تمرکز ذهن» مي‌شود، عنوان كرد و افزود: در بخش «كتاب بخوانيد، جايزه بگيريد» كتاب‌هايي به كودكان ارايه مي‌شوند و از آنها خواسته مي‌شود با نظارت كارشناسان قصه‌گويي و داستان‌نويسي، كتاب‌خوانده شده را خلاصه‌نويسي كنند.

وي در تشريح طرح «با‌شكوه‌ترين آغاز» گفت: اين برنامه ويژه افرادي است كه براي نخستين بار كتاب‌ مي‌خوانند يا براي نخستين بار قصد عضويت در كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران را دارند كه مي‌توانند با دريافت معرفي‌نامه از اين غرفه، به نزديك‌ترين كتابخانه محل زندگي خود مراجعه و به صورت رايگان ثبت‌نام كنند.

مدير فرهنگي هنري منطقه 18 همچنين برگزاري نشست نويسندگان حوزه‌هاي مختلف كودك و نوجوان، علمي، ديني و اجتماعي با علاقه‌مندان به كتاب‌خواني را از ديگر برنامه‌هاي دبيرخانه ترويج مطالعه در شهر تهران دانست و افزود: هر روز دو يا سه نويسنده در غرفه حضور مي‌يابند و علاقه‌مندان به كتاب با آنها آشنا مي‌شوند.

برنامه‌هاي ديگر فرهنگسراي خاتم در اين جشنواره، اجراي برنامه «كتاب شهر» و «كتاب شنيداري» است كه در نوع خود جالب توجه است.

مسوول فرهنگسراي خاتم در تشريح اين طرح‌ها گفت: با هدف بهره‌مندي از فرصت مطالعه در نقاط پر تردد شهر مانند مترو و اتوبوس، در نظر داريم خلاصه‌اي از كتاب‌هاي فرهنگي اجتماعي را _در حد دو تا سه سطر_ به همراه ارايه مشخصات كتاب از طريق فايل‌هاي تصويري به شهروندان معرفي كنيم.

وي در ادامه گفت: شهروندان نيز مي توانند چكيده‌اي از نتيجه‌هاي خود از خلاصه‌هاي كتاب را در همين فايل تصويري براي ما بنويسند.

رييسيان زاده طرح «كتاب شنيداري» را اين‌گونه تشريح كرد: در اين طرح، محتواي كتاب‌هايي كه مورد ‌علاقه ‌مشاغل مختلف است، به صورت صوتي و در قالب لوح فشرده به علاقه‌مندان عرضه مي‌شود.

نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، توسط موسسه نشر شهر و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آستانه هفته‌ كتاب و كتاب‌خواني در بوستان گفتگو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط