شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
جايگاه كتاب در ايران از كشور‌هاي همسايه بالاتر است

علی شجاعی‌صایین مدیر عامل موسسه خانه کتاب درباره جایگاه ایران از لحاظ تالیف و نشر کتاب در میان کشورهای منطقه گفت: از نظر عنوان‌ کتاب‌های منتشر شده جایگاه بسیار خوبی در میان کشورهای هم جوار داریم ولی متوسط شمارگان چاپ در کشورمان پایین است و باید در این زمینه گام‌های بلند‌تری برداریم.-

 شجاعی صایین مدیر عامل موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره منشور اخلاقی نویسندگی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰ نشست درباره منشور اخلاقی نویسندگی در سرای اهل قلم برگزار کرده‌ایم و با تشکیل یک کارگروه ویژه نظرات و پیشنهادات مطرح شده ازطرف حاضران در این نشست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: نظرات دوستان و موسسه خانه‌‌کتاب در این کارگروه‌ها این بود که تدوین چنین منشوری باید با مشارکت وسیع نویسندگان انجام شود.
 
شجاعی‌صایین با ابراز امیدواری نسبت به این‌که به زودی نقشه راه تدوین منشور اخلاقی نویسندگی آماده شود، افزود: تاکنون نظر گروه وسیعی از نویسندگان دریافت شده و بعد از تهیه منشور اولیه، این متن با گروه وسیع‌تری از نویسندگان مطرح می‌شود و سپس به اطلاع عموم رسانده می‌شود. 

وی در پاسخ به حاشیه‌های به وجود آمده توسط رسانه‌های خارجی درباره منشور اخلاقی نویسندگی توضیح داد: بعضی مراکز منتظر فضایی هستند تا بتوانند آمال و اهداف خود را پیگيري كنند. 

او ادامه داد: برخی بر اساس سوتفاهم و برخی براساس اغراض خود به جای منشوراخلاقی «نویسندگی» بحث منشور اخلاقی «نویسندگان» را مطرح کردند در حالی که منشور اخلاقی نویسندگان به این معنی است که یک نویسنده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و این بحث از ابتدا در خانه کتاب مطرح نبود. 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب تشریح کرد: هدف ما از مطرح کردن منشور اخلاقی نویسندگی این است که به آثار ارزشمند درحوزه‌های تالیف، ترجمه، تحقیق و تصحیح کمک کنیم و دامنه را برای کارهای ضعیف و تکراری، اقتباس‌های مکرر و کتاب‌سازی تنگ کنیم. 

او اضافه کرد: درمنشور اخلاقی نویسندگی نگاه به نویسندگی است نه به نویسنده. و وقتی این متن آماده شود بی‌فایده بودن بسیاری از حرف‌های شایعه‌پراکنان مشخص می‌شود. 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب همچنین درباره جایگاه ایران از لحاظ تالیف و نشر کتاب در میان کشورهای منطقه گفت: از نظر عنوان‌ کتاب‌های منتشر شده جایگاه بسیار خوبی در میان کشورهای هم جوار داریم ولی شمارگان متوسط چاپ در کشورمان پایین است و باید در این زمینه گام‌های بلند‌تری برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها