شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸

سومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت که آخرین روز بازدید متخصصان ازاین نمایشگاه نیز بود، رنگ و بویی سیاسی داشت و همراه با رویدادهای مختلفی همچون حضور شخصیت های سرشناس، شاهداعلام برندگان چندین جایزه ادبی بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «بوعلام صنصال» نویسنده الجزایری که چندی پیش به عنوان برنده جایزه صلح کتابفروشی های آلمان انتخاب شد، با حضور خود در این نمایشگاه اعلام کرد که جنبش های آزادیخواهانه در کشورهای عربی نیاز به کمک همه دارند. جایزه صلح کتابفروشی های آلمان به ارزش 25 هزار یورو که از معتبرترین جوایز فرهنگی آلمان است روز یکشنبه 16 اکتبر (24 مهر) در کلیسای «پل» فرانکفورت به این نویسنده الجزایری منتقد دولت اهدا می شود. 

سیاست کلیسایی
در پی سفر پاپ به آلمان، کلیسای کاتولیک در نظر دارد تا تلاش هایش برای نهضت کلیسای جهانی را قوت بخشد. این خبر را «روبرت سولیچ» رییس کنفرانس اسقف های آلمان در جریان رونمایی یک کتاب مصور در مورد سفر اخیر پاپ بندیکت شانزدهم اعلام کرد. به گفته او این جا اسقف ها با این سوال روبه رو هستند که چگونه در چشم انداز افکار اصلاح طلبانه 2017 بازهم همراه کلیسای پروتستان راه خود را ادامه خواهند داد.این کتاب مصور که دربرگیرنده متن نیز هست یک هفته پیش از سوي انتشارات «هردر» و «سنت.بنو» وارد بازار شد و مشتمل بر بیش از 90 صفحه و بیش از 100 تصویر است. این کتاب یادآور وقایع کلیدی، دیدارها ، پیام ها و سفر پاپ از 22 تا 25 سپتامبر به آلمان است. 

برنده جایزه کتاب اقتصادی سال 2011 آلمان معرفی شد
«یوآخیم کپنر» برای کتاب خود با نام زندگینامه «برتولت بایتس» جایزه کتاب اقتصادی سال 2011 کشور آلمان به ارزش 10 هزار یورو را دریافت کرد. هیات داوران این جایزه به سرپرستی «گابور اشتاینگارت» اعلام کرد : این کتاب که در تاریخ اقتصادی آلمان بی نظیر است ، داستان جذاب تاریخچه یکی از مجتمع های اقتصادی کشتی های پیشرو، یعنی نقطه مقابل در مورد بحث شتابزده پیرامون بحران است. این کتاب با جذابیت نوشته شده و برای مخاطب دارای کشش است. «کپنر» در جریان دریافت این جایزه اعلام کرد که در جریان یک مصاحبه با «برتولت بایتس» آشنا شده و پس از آن صحبت های زیادی بین آن ها انجام شد و علاوه بر این «بایتس» آرشیو خصوصی خود را به روی «کپنر» گشود. «بایتس» از 1970 تا 1989 در پست های مدیریتی مجتمع اقتصادی «کروپ» فعالیت داشت، پس از آن رییس افتخاری شورای نظارت «کروپ» بود و از سال 1999 نیز وارد مجتمع صنعتی «تیسن کروپ» شد. 

اکران فیلم «ناشناس» رولند امریش»
«رولند امریش» فیلمساز آلمانی در مراسم اکران تازه ترین فیلم خود با نام «ناشناس» در نمایشگاه فرانکفورت حضور یافت. این فیلم که در مورد زندگی و آثار ویلیام شکسپیر است در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان)در آلمان به روی پرده می رود. این فیلم در مورد بحثی قدیمی است که بر سر هویت شکسپیر وجود دارد. پس از اکران این فیلم یک بحث میزگرد با حضور «توبیاس دورینگ» پروفسور و رییس انجمن شکسپیر آلمان، «کورت کرایلر» نویسنده، «هلموت کاراسک» منتقد ادبی و «فرانک گونتر» مترجم برگزار شد. «کاراسک»در این نشست گفت : ما نباید از شگفتی خودمان در مورد شکسپیر متعجب باشیم. 

نخستین جایزه کتاب الکترونیکی آلمان اهدا شد
«اریش بوش» نویسنده و معلم اتریشی با اثری با نام «او چشم های متحدی دارد» به عنوان برنده نخستین جایزه کتاب الکترونیکی آلمان برگزیده شد. مقام های بعدی را «توماس نومنسن» و «آندرآس کیملمن» کسب کردند. این رقابت را شرکت «زاتس وایس.کام» مبتکر نرم افزار و آژانس ادبیات «چیچیلی» متخصص کتاب های الکترونیک و موبایل بوک راه اندازی کرده اند. 

از جولای 2011 بیش از 350 نویسنده با آثار خود در این رقابت شرکت کردند. 169 اثری که برای بار نخست در قالب ای بوک منتشرشده بودند ، در این رقابت شرکت داده شدند و از سوی داوران بررسی شدند. «بوش» جایزه ای 1000 یورویی را دریافت کرد و پس از او از «کومنسن» و «کیملمن» برای آثار «دام سرد» و «بسته باد شده» قدردانی شد.

جایزه ادبیات نوجوانان آلمان اهدا شد
برندگان جایزه ادبیات نوجوانان آلمان در بخش های مختلف معرفی شدند. بر این اساس دربخش کتاب مصور «داستان روباهی که دیوانه شد» اثر «مارتین بالت شایت»، در بخش کتاب کودکان «آنتون شیرجه می رود» اثر «میانا بایشس» ، دربخش بهترین کتاب نوجوانان رمان «چیک» نوشته «ولفگانگ هرندورف» و در بخش بهترین کتاب غیرداستانی «همه خانواده» اثر «الکساندرا ماکساینر« و «آنکه کوهل» برگزیده شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها