چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵

شصت و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت عصر سه شنبه 19 مهر با اعتقاد آشکار به اروپایی فرهنگی و کتاب به عنوان رکن فرهنگی با حضور «گیدو وستروله» وزیر امور خارجه آلمان و «اولافور راگنار گریمسون» رییس جمهور ایسلند و همسر وی افتتاح شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «گریمسون» با اشاره به سابقه ادبی کشورش که درست با استعمار جزیره دریای شمال در اواخر قرن 9 میلادی آغاز شده گفت: داستان‌ها به منابع قدرت برای پشتیبانی از استقلال طلبی بدل شده‌اند. شاید ما بدون ادبیات هرگز یک ملت نمی شدیم. 

«وستر وله» وزير امرو خارجه آلمان نیز گفت: ایسلند اگر چه یک کشور کوچک است ولی در عرصه ادبیات یک غول محسوب مي‌شود. این تحسین برانگیز است که هر ایسلندی دست کم در سال هشت کتاب مي‌خرد. به این ترتیب در ایسلند در طول سال کتاب های تازه بسیاری منتشر می‌شود، اين در حالي است كه به مناسبت نمایشگاه کتاب فرانکفورت 230 عنوان کتاب جدید از نویسندگان ایسلندی به زبان آلمانی برگردان شده که در نوع خود این یک رکورد به شمار می‌آيد. 

«وستروله» در ادامه گفت : هنر و فرهنگ وضعیت یک جامعه را منعکس می‌کنند؛ یک ملت فرهنگی نخست خود را از طریق تنوع فرهنگی‌اش متمایز می‌کند. تنوع در اروپا نظیر ندارد و آلمان از عضویت ایسلند در اتحادیه اروپا به صراحت حمایت می‌کند. همچنین موضوع بر سر یک همکاری برابر است که در آن هر کسی کاملا سهم خود را ایفا می‌کند. 

«گریمسون»نیز تاکید کرد که زبان های کوچک دارای حقوق برابر با زبان‌های بزرگ هستند. اگر ایسلند اکنون میهمان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیاست ، ایسلندی ها هم به عنوان قدرشناسان هنرمندانی که افسانه‌های کهن را در کاغذ پوستی نوشتند، به شمار می‌روند. ایسلندی ها عقیده دارند آن چیزی که نوشته نشده ، به وقوع هم نپیوسته است. آنان شیفته ادبیات هستند و شیفته کتاب های که از آن خود ما هستند. 

«آرنالدور ایندریداسون» نویسنده پرفروش رمان های جنایی کمیسر «ارلندور» نیز ایسلند را اقامتگاهی ایده‌آل برای شعرا و نویسندگان برشمرد و گفت: نخستین مهاجران مجبور بودند برای مکان‌ها، کوه ها، یخچال ها و رودها نخستین نام‌ها را اختراع کنند و ما هنوز در حال اختراع نام های تازه‌ای هستیم. علاوه بر این طبیعت ما خشک و سرزمین به لحاظ زمین شناسی جوان است. ممکن است بگویند که قدرت خلاقیت این سرزمین است که قدرت خلاقیت ساکنان آن را قویتر می کند. 

این نویسنده همچنین يادآور بحران مالی سه سال پیش شد که تمام بخش‌های بانکداری ایسلند به سبب آن از هم گسیخت و گفت: بهترین راه برای آن که دیگربار زمین را زیر پاهایمان احساس کنیم ، حرکت از طریق هنر است. ارزش حقیقی کشور ما نهفته در خلاقیت کشور ماست. ارزشی که در تشنگی ما برای تخیل زنده می ماند.
 
نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت چهارشنبه 12 اکتبر (20 مهر) به مدت سه روز درهای خود را به روی متخصصان می گشاید و در دوروز پایانی پذیرای عموم بازدیدکنندگان است. تا روز پایانی این نمایشگاه 7400 غرفه دار از 106 کشور جهان تازه‌ترین آثار خود را در معرض نمایش قرار می دهند. این نمایشگاه مشتمل بر یک برنامه فرهنگی استثنایی با محوریت هنر کشور ایسلند نیز هست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها