چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
کتاب های الکترونیکی محبوبیت کاغذی ها را کمرنگ مي كنند؟

خیلی زود پس از انتشار کتابی به صورت کاغذی نسخه الکترونیکی آن هم تهیه می شود و به صورت آنلاین در اختیار خوانندگان قرار می گیرد که افراد با دسترسی به یک کتابخوان الکترونیکی می توانند بگردند و کتاب الکترونیکی آنلاینی را آسان و در کمترین زمان ممکن پیدا کنند و بخوانند . اما سوالی که مطرح است اینکه آیا کتاب های الکترونیکی توانسته اند محبوبیت نسخه های چاپی را کمرنگ کنند؟_

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):خیلی زود پس از انتشار کتابی به صورت کاغذی نسخه الکترونیکی آن هم تهیه می شود و به صورت آنلاین در اختیار خوانندگان قرار می گیرد که افراد با دسترسی به یک کتابخوان الکترونیکی می توانند بگردند و کتاب الکترونیکی آنلاینی را آسان و در کمترین زمان ممکن پیدا کنند و بخوانند . اما سوالی که مطرح است اینکه آیا کتاب های الکترونیکی توانسته اند محبوبیت نسخه های چاپی را کمرنگ کنند؟

گرچه دسترسی آسان به کتاب های الکترونیکی در حداقل زمان و با صرف حداقل انرژی استفاده از نسخه های چاپی را در برخی از کشورها تحت الشعاع قرار داده اما بسیاری از نسخه های کاغذی هم هستند که فاقد نسخه الکترونیکی اند و خواننده اگر هم تمایلی نداشته باشد مجبور است از نسخه کاغذی استفاده کند و به عبارتی دیگر انتخاب خواننده زمانی که دنبال کتابی به صورت آنلاین است محدود تر می شود و این امر نشانگر این است که هنوز کتاب های چاپی کامل تر هستند و حرف اول را می زنند. این در حالی است که خواننده اگر کتابی را مد نظر داشته باشد باید ساعت ها در ترافیک بماند تا به کتابفروشی  یا کتابخانه برسد و کتاب مورد نظرش را پیدا کند و زمان بسیاری را از دست می دهد. گرچه کتاب های الکترونیکی مزیت بسیاری بر نسخه های کاغذی دارند، اما خواندن کتاب های کاغذی هنوز برای بسیاری از مردم محبوب و مورد علاقه است و آنها ترجیح می دهند ساعت ها در ترافیک یا دنبال کتاب محبوبشان در کتابفروشی ها  یا کتابخانه ها باشند تا زمانی طولانی به صفحه ای خیره شوند و کتاب بخوانند.این امر بیشتر در مورد افرادی صدق می کند که با کامپیوتر کار می کنند و این فاکتور می تواند عامل مهمی برای انتخاب نسخه های کاغذی به جای کتاب های الکترونیکی برای آنها باشد.
از سوی دیگر کتاب های کاغذی همیشه جذاب تر و زیباتر از کتاب های الکترونیکی هستند،چرا که نمی توان یک کتاب مصور را تبدیل به کتاب الکترونیکی کرد و این در حالی است که کتاب های مصور نقش اساسی در مطالعه ایفا می کنند و بسیاری از مردم از خواندن کتاب های مصور لذت می برند. 

روانشناسان در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده اند زمانی که خواننده روی جلد یک کتاب دست می کشد و آن را می بندد و به خواب می رود تاثیر شگرفی بر روی مغز و سیستم هوشیاری وی دارد و حس کردن جلد کتاب احساس آرامش و ریلکسیشن وی را افزایش می دهد. به همین خاطر روانشناسان به بسیاری از بیماران دارای استرس توصیه می کنند کتاب بخوانند . همچنین کتاب های قدیمی دارای یک بوی لذتبخش هستند که به خواننده نشاط می دهد.
از سوی دیگر افراد می توانند با کتاب های کاغذی دیوارها و یا فضای منزلشان را تزیین کنند اما این امر با کتاب های الکترونیکی امکان پذیر نیست.
کتاب های الترونیکی و نسخه های چاپی دارای معایب و مزایایی هستند و ما نمی توانیم مرزی برای آنها انتخاب کنیم و بگوییم که کدام یک بهتر است. اما می توان به جرات گفت هنوز آمار رسمی اعلام نشده که محبوبیت کتاب های چاپی را تحت الشعاع قرار دهد.
 
منبع:سیلیکون ایندیا،نویسنده:کاترین نیکلسون 
مترجم:مرجان آقبلاغی



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها