شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶
ارزش‌هاي جهادي در زندگي‌نامه‌ رزمندگان ديده نمي‌شوند

مهدي كاموس معتقد است: در نگارش زندگی‌نامه رزمندگان، عمدتاً از ارزش‌ها و دفاع جهادی كه بن‌مایه‌های ادبیات دفاع‌مقدس‌اند، غفلت می‌شود. در این زندگی‌نامه‌ها شاهد تجلی ارزش‌های جهادی نیستیم و علت آن، ضعف نویسندگان در حوزه پژوهش و تحقيق است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس، مهدی کاموس گفت: در طول چهارده دوره‌ از برگزاری این جشنواره، شاهد افت و خیزهایی بودیم اما معتقدم كه جشنواره كتاب سال دفاع‌مقدس در اين سال‌ها عملكرد قابل قبول و موفقي داشته است.

وی اين جشنواره را محملی برای ارزیابی کتاب‌های دفاع‌مقدس دانست و افزود: این جشنواره، فرصت مناسبی است تا ببینیم كه هر سال در گروه‌های مختلف، چه آثاری در زمینه دفاع مقدس منتشر شده است.

این نویسنده و محقق اظهار كرد: جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس، بايد قدرت سیاست‌گذاری خود را بيش از پيش افزایش دهد و در برنامه‌ریزی‌های خود ارزیابی کند که در چه دوره‌هايي موفقيت بيشتري به دست آورده است.

کاموس تصریح کرد: جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس در حوزه‌های کودک و نوجوان و زندگی‌نامه داستانی از لحاظ کمی، موفق بوده است. چون جشنواره احساس کرده که تولیدات اين عرصه را افزایش دهد و ثمره آن افزایش کمی و در نتيجه كيفي آثار طی این سال‌ها بوده است.

وی افزود: داوران دوره‌هاي اخير گروه زندگی‌نامه داستانی جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس، آثار خوبی در اين حوزه نوشته‌اند و فرم‌های ارزيابي کارشناسي را تعریف و تدوین کرده‌اند و انتخاب‌ آثار برتر را با سخت‌گیری و دقت انجام داده‌اند.

کاموس گفت: در نگارش زندگی‌نامه رزمندگان، عمدتاً از ارزش‌ها و دفاع جهادی كه بن‌مایه‌های ادبیات دفاع‌مقدس‌اند، غفلت می‌شود و فقط به دوران زندگی رزمندگان مي‌پردازند. در این زندگی‌نامه‌ها شاهد تجلی ارزش‌های جهادی نیستیم و علت آن، ضعف نویسندگان در حوزه پژوهش و تحقيق است.

نویسنده كتاب «مبانی زندگی‌نامه داستانی» يادآور شد: اکثر نویسندگان برای نگارش زندگی‌نامه شهدا به مصاحبه با خانواده شهید بسنده می‌کنند و در اين زمينه اطلاعات اسنادی کمی دارند.

مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس 14 آبان 90 در تالار وحدت برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط