دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
فيلم تلويزيوني "دهخدا" آماده نمايش شد

"محمدرضا ورزی" کارگردان تلويزيون گفت: با به پايان رسيدن آخرين مراحل فني ، تله‌فيلم "دهخدا" آماده پخش شد. فیلم "دهخدا" بخش‌های مختلفی از زندگی اين استاد و محقق صاحب‌نام حوزه ادبیات را به تصویر كشيده است و "سعید نیکپور" که پیش از این در نقش شخصیت‌های امیرکبیر و میرزا رضا کرمانی ظاهر شده بود، در این ‌فیلم تلويزيوني نقش "دهخدا" را ایفا کرده است.

"محمدرضا ورزی" نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب(ایبنا) گفت: تمامی لوکیشن‌های تله‌فیلم"دهخدا" در تهران بود و فیلمبرداری این فیلم یک ماه و نیم به طول انجاميد. 

این فیلم‌ساز با اشاره به این که  فيلم دهخدا بر اساس فیلم‌نامه‌ای از "فریدون دانشمند" توليد شده، تصریح کرد: فیلم "دهخدا" بخش‌های مختلفی از زندگی اين استاد صاحب‌نام عرصه ادبیات را به تصویر می‌کشد و "سعید نیکپور" که پیش از این در نقش شخصیت‌های امیرکبیر و میرزا رضا کرمانی ظاهر شده بود، در این ‌فیلم نقش "دهخدا" را ایفا کرده است.

از عوامل تولید این فیلم می‌توان به تهیه کننده: علی لدنی، نویسنده: فریدون دانشمند، کارگردان: محمدرضا ورزی، طراح صحنه و لباس: هیل میرسپاسی،‌ مدیر فیلمبرداری: سید محسن جاهد،‌ صدابردار: رضا اردلان،‌ گریم: امیر اسکندری،‌ مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده و مدیر تدارکات:رحیم بیابانی اشاره کرد.

سعید نیک‌پور، محمد علی ساربان، محمد ابهری، فخرالدین صدیق‌شریف، میرطاهر مظلومی و فلور نظری از جمله بازيگراني هستند كه در این فیلم تلویزیونی به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

استاد "علی اکبر دهخدا" از خبره‌ترین و فعال‌ترین استادان ادبیات فارسی در روزگار معاصر است که بزرگترین خدمات به زبان فارسی در دوران حيات او انجام شده است.

"لغت‌نامه" بزرگ دهخدا که در بیش از پنجاه جلد به چاپ رسیده است و شامل اكثر قريب به اتفاق لغات زبان فارسی با معنای دقیق و اشعار و اطلاعاتی درباره آنهاست، همچنين کتاب "امثال و حکم" که شامل بخش عمده ضرب المثل‌ها و احادیث و حکمت‌ها در زبان فارسی است، از جمله آثار باقي مانده از علي اكبر دهخدا به شمار مي‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط