به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس» مجموعهاي چهار جلدي است كه جلد نخست آن در 10 فصل گردآوري شده است و همه فعاليتهاي تئاتر دفاع مقدس را از نيمه دوم سال 1359 تا پايان سال 1387 بازگو ميكند.
عناوین فصلهاي جلد نخست كتاب «فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس»، «پيش درآمد» «گاه شمار»، «تاريخچه»، «اساسنامهها»، «تئاتر دفاع مقدس و آسيبهاي آن»، «بررسي عملكرد تئاتر دفاعمقدس از نظر برنامه و بودجه»، «ارزيابي وضعيت چاپ كتابهاي هنري دفاعمقدس در ايران»، «كتابشناخت (الفباي عنوان، الفباي نويسنده، سال چاپ)»، «نمايشنامه شناخت (شناسه اثر، خلاصه اثر، زمان، مكان، اشيا، دكور، تمهيدات فني، شناسه و ويژگيهاي شخصيتها، زبان نمايشنامه و قطعه منتخب براي هر نمايشنامه)»، «مقالهشناخت: مقالات، نقدها، گفتوگوها، گزارشها، يادداشتها (تدوين تمام عناوين براساس الفباي عنوان، الفباي نويسنده، سال چاپ)» هستند.
در اين كتاب، هرگونه اثر نمايشي مكتوب كه به هر شكل با جنگ تحمیلی عرق علیه ایران در ارتباط است، تئاتر دفاع مقدس تلقي شده است.
اين آثار مجموعه ای از نمايشنامههاي چاپ شده، نمايشنامههاي راديويي و تلويزيوني، نقدها و مقالات چاپ شده و پاياننامهها و كارهاي پژوهشي دانشگاهي و مراكز دولتي و نيز هر اثر اجرايي، اعم از نمايشهای صحنهاي، راديويي، تلويزيوني، خياباني و عروسكي را شامل میشوند.
«فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس» به اين نتيجه رسيده است كه «تئاتر در پشت جبههها»، «تئاتر در جبهه و سنگر» و «تئاتر در اسارت» سه شاخه از تئاتر ايراناند كه در هشت سال دفاعمقدس پديد آمدهاند.
گردآورندگان اين اثر در نگاهي تحليلي به تئاتر دفاعمقدس و چالشهاي اين شاخه از هنر، آثاري را كه با توجه به ارزشهاي دفاعمقدس نوشته شدهاند يا بر عكس آثاري كه با سياه نمايي از آن دوران، تصويري متفاوت از شهدا و رزمندگان ارايه دادهاند بررسي كردهاند.
مهدي حامد سقايان در جلد نخست مجموعه چهار جلدي «فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس» با اشاره به مشكلات بيروني و دروني حاكم بر تئاتر دفاعمقدس آورده است: «معضلات بيروني همان مشكلاتي است كه تئاتر كشور و جريان پژوهش و پژوهشگري را تهديد ميكند. سرنوشت تئاتر دفاعمقدس، به عنوان بخشي از پيكره تئاتر كشور با وضعيت اين هنر در ايران پيوندي جداييناپذير دارد. بحرانهاي سياستگذاري و برنامهريزي و مديريت، اقتصاد ضعيف و وابسته به بودجههاي دولتي، مشكلات آموزشي و پژوهشي، نابساماني وضعيت صنفي و حرفهاي هنرمندان، استمرار نداشتن توليد و اجراي تئاتر در كشور و ... به نوعي بر وضعيت تئاتر دفاعمقدس تأثير گذاشته است.
چالشهاي دروني، ناشي از عملكرد هنرمندان و دستاندركاران تئاتر دفاعمقدس در كشور بوده است. به مجموعهاي از اين آسيبها و مشكلات در بخش «درباره تئاتر دفاع مقدس»، در جلد اول فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس اشاره کرده ایم.
يكي از چالشهاي پيش روي تئاتر دفاعمقدس، شائبه مرگ اين گونه تئاتر با پايان يافتن جنگ و مشمول زمان شدن و كارايي نداشتن آن در زمان فعلي است. پاسخ اين مساله را بايد در جايگاه رفيع فرهنگ دفاعمقدس و سپس، جايگاه تئاتر دفاعمقدس در بطن تئاتر كشور جست و جو كرد. معتقديم كه فرهنگ دفاعمقدس، فرهنگي است فرا سرزميني و فرازماني و نميتوان بر انقطاع فرهنگي و تاريخي ميان نسلها دامن زد. دفاع مقدس براي همه زمانها و مكانها و نسلهاي آينده پيام دارد. ما به دنبال نهادينه كردن ارزشهاي دفاع مقدس هستيم و چه چيز شريفتر از تئاتر كه بتواند زبان سخنگوي اين فرهنگ باشد.»
«فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس» در چهار جلد و نزديك به2500 صفحه، چاپ خواهد شد. مهدي حامد سقايان مجري طرح و سيد ميثم مطهري، مهدي حاصل پور، ايرج افشاري اصل، مصطفي حاجي قاسمي، روحالله سروش، ايثار ابومحبوب، روحالله رنجبري، زهرا كوليوند و محمد شهريوري مولفان اين اثرند.
جلد نخست كتاب «فرهنگ جامع تئاتر دفاعمقدس» در قطع وزيري و 1058 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 180 هزار ريال از سوي معاونت هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاعمقدس به كتاب فروشيها آمده است.

نظر شما