چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
برای دوری از عرفان‌های کاذب باید به عرفان ناب توحیدی پناه برد

علامه حسن زاده آملي در دیدار سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکيد بر ضرورت فراهم ساختن زمينه آشنايي جوانان با عرفان ناب اسلامي و حقيقت اسلام اظهار كرد: پناه بردن به عرفان توحيدي و ناب شيعي فرصت ظهور و بروز عرفان‌هاي کاذب را از بين مي‌برد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اين انديشمند علوم ديني در ديدار با سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عدم شناخت عرفان ناب اسلامي را زمينه‌ساز گرايش به عرفان‌هاي ساختگي دانست و تصريح کرد: دين خدا عرفان است، معرفت الله است و قرآن براي تزکيه و تطهير ما، از جانب خداي متعال آمده است تا صاحب قلب سليم بشويم.

وي در بخش ديگري از سخنانش به اهميت کتاب و ترويج کتابخواني در کشور اشاره کرد و گفت: کتاب به معني سفره غذاهاي معنوي انسان‌ها به خصوص براي نسل جوان است، کتاب بايد انسان ساز بوده و در تشکيل مدينه فاضله نقش داشته باشد و غرض و منظور نويسنده آن، نشر بذر معارف در نفوس مستعد باشد.

آيت الله حسن زاده آملي از کتاب به عنوان بهترين وسيله براي رسيدن به آرمان‌هاي ارزشمند دنيوي و اخروي ياد کرد و افزود: اهالي قلم در اين عرصه داراي وظيفه بسيار خطير و سنگين هستند و همه بايد بکوشند تا کتاب و کتابخانه در هميشه ايام زنده نگاه داشته شود.

وي تکريم و پاسداشت مقام مشاهير، مفاخر و بزرگان از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را اقدامي بسيار ارزنده و پسنديده توصيف کرد و گفت: اگر امروزه ما به چنين علوم، دانش و پيشرفتي دست يافته‌ايم، نتيجه تلاش و زحمات بي‌وقفه و طاقت فرساي دانشمندان و بزرگان گذشته است و بايد شخصيت، منزلت و جايگاه رفيع آنان براي نسل جديد جامعه معرفي و تبيين شود.

اين استاد فلسفه و حکمت ضمن ابراز اميدواري نسبت به عزت و اعتلاي جوانان کشور و ارتقاي آنها به درجه نامور، فاضل و دانشمند، تصريح کرد: ايجاد مدينه فاضله کامل مستلزم ترويج فرهنگ کتابخواني و حمايت از اهالي قلم در جامعه براي نيل به اين مهم است.

وي با قدرداني از اقدامات مؤثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رشد و ارتقاي جايگاه فرهنگ و هنر در حوزه‌هاي مختلف، بسترسازي فرهنگي، مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه و جلوگيري از ورود و نفوذ فرهنگ غربي با توليد و عرضه محصولات فرهنگي و هنري متنوع را از دستاوردهاي مثبت اين وزارتخانه برشمرد.

وي به جوانان توصيه کرد تا همت بگمارند که نهال وجود شريفشان شجره طيبه طوبايي شود و مراقبت و مواظبت از خود را فراموش نکرده و کشيک نفس بکشند که اين صنع الهي را که وجود شريف آنهاست، به دست هوي و هوس نداده و آن را تباه نکنند.

وي با بيان اينکه آن کسي که سرمايه علمي دارد، حرفش پخته، قلمش سنگين و وزين و آثار وجودش ارزشمند خواهد بود، اظهار داشت: کتاب وجود انسان آن گوهر ماوراي طبيعت است که نامش نفس ناطقه و روح و روان است، همان حقيقتي که علوم و معارف هرچه در آن بريزند سعه وجودي و نورانيتش بيشتر شده و گنجايشش نيز به مراتب بيشتر خواهد شد.

علامه حسن‌زاده آملي درباره لزوم برگزاري نمايشگاه هاي کتاب نيز گفت: نمايشگاه کتاب درحقيقت، تجديد عهد و يادآوري احياي کتاب، فرهنگ، علوم، معارف و آشنايي با علم و عالم است.

وي به نام‌گذاري هفته کتاب که ايام خاصي را براي اينگونه کمالات انساني و اسباب و علل مدينه فاضله شدن اجتماع قرار داده‌اند، اشاره کرد و گفت: در حقيقت به لحاظ اهميت مقصود و مطلوب است که در سال، يک هفته را به نام هفته کتاب قرارداده تا يک هشدار، تأکيد، تشديد و تشويقي براي نفوس مستعد باشد و انسان غذاي روحي و معنوي خودش را فراموش نکند.

اين عالم برجسته خاطرنشان کرد: نمايشگاه و هفته کتاب يک آگاهي و تنبه است براي اشخاص که آن باطن، اصل و مغز را فراموش نکنند و فقط قشر را زينت نکرده و نپرورانند که اميدواريم از اين نامگذاريها که دلسوزان اجتماع براي تنبه و آگاهي دادن به اجتماع انجام مي‌دهند، همه اقشار جامعه بهره مند شوند و براي آنها مايه هوشياري باشد.

وي در ادامه نقش کتاب را در پي‌ريزي تمدن بشري و ساخته شدن آنها مهم و اساسي عنوان کرد و اظهار داشت: کتاب‌هاي وزين و ارزشمندي که در جامعه و کتابخانه‌هاي کشور در رشته‌هاي گوناگون موجود است و همواره مفيد و مثمر ثمر بوده‌اند، نتيجه زحمات طاقت ‌فرساي بزرگان و دانشمندان گذشته است که امروز به عنوان ميراث ماندگار در اختيار ما قرار دارد.

علامه حسن زاده تاکيد کرد: کتابت، ثبت تاريخ و وقايع، مکتوب شدن ميراث و آثار نوشته‌ها باعث شده تا تجربيات، انديشه‌ها و عقايد گذشتگان، بزرگان و علما نسل به نسل از گذشته تا به امروز برسد که هريک از اين آثار برکات و تجربيات ارزشمند و ماندگاري را با خود به ارمغان داشته‌ است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با تشريح فعاليت‌ها و عملکرد آن وزارتخانه در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري، اظهار داشت: اکنون در دوران جنگ نابرابر نرم فکري قرار داريم و اين شرايط حساس مي‌طلبد با بکارگيري تمامي ظرفيت‌ها و فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي و هنري به مقابله با دشمنان بپردازيم.

سيد محمد حسيني افزود: مسووليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه جنگ نرم بسيار خطير و سنگين است و بايد با انجام فعاليت‌هاي پر جاذبه، با محتوا و گسترده ايجابي، جوانان را جذب کنيم.

وي تکريم و بزرگداشت مشاهير، مفاخر و بزرگان را از اولويت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي کرد و اظهار داشت: مصمم به نهادينه کردن اين سنت حسنه در کشور هستيم و نخواهيم گذاشت شخصيت‌هاي نامدار و مشاهير و بزرگان به فراموشي سپرده شوند بلکه در معرفي و تبيين آنها به ويژه براي نسل جوان تلاش خواهيم کرد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن برشمردن نقاط قوت فرهنگ و هنر ايرانيان تصريح کرد: دنياي امروز تشنه فرهنگ وهنر ايراني است، بنا به اعلام اکثر کشورهاي دنيا، ايران تنها کشوري است که در دنيا سرافراز، سربلند و با اراده و ايمان و قدرتي استوار مقابل نظامهاي سلطه‌گر و ديکتاتور ايستاده و مقاومت را پيشه کرده و اين بيداري اسلام و جوشش و خروش کشورهاي مسلمان منطقه نشأت گرفته از همين نگاه و الگوگيري است.

حسيني تأکيد کرد: از آنجا‌ که متولي اصلي فرهنگ و هنر در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، مصمم هستيم اين مجموعه در پيشبرد اهداف و صيانت از دستاوردها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و نظام اسلامي به الگويي نمونه و مثال زدني براي ديگران تبديل شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سال گذشته را  پر رونق و پرثمر در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري براي اين وزارتخانه ارزيابي کرد و گفت: عملکرد جامع، شفاف و روشن، کامل حوزه‌هاي مختلف از لحاظ توسعه کمي و کيفي در سطح تهران، استانهاي سراسر کشور و همچنين عرصه بين‌المللي گواه بر اين مدعاست.

وي اقدامات صورت‌گرفته دولت دهم در موضوعات مختلف فرهنگي و هنري، نسبت به گذشته را همراه با رشد کمي و ارتقای کيفي قابل توجه دانست و گفت: هر رشد، پيشرفت و کمالي که در کشور در حال انجام است بايد موضوع فرهنگ در وهله نخست در آن نهادينه شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به رويکرد فرهنگي دولت در دور سوم سفرهاي استاني اشاره کرد و گفت: علاوه بر پرداختن به موضوعات فرهنگي و هنري هر استان و برطرف کردن نيازهاي آنها، موضوع تکريم و بزرگداشت شخصيت مشاهير، مفاخر و هنرمندان استان مورد تأکيد قرار گرفته است.

حسيني درخصوص برگزاري نخستين منظومه جشنواره‌هاي قرآني آيات در کشور نيز توضيح داد: اهتمام ويژه به توسعه و ترويج فرهنگ قرآني در ميان اقشار تأثير گذار جامعه از جمله مديران، نخبگان، فرهيختگان و هنرمندان، هدايت فرايندهاي هنري و ترويج قرآن کريم به سمت کاربردي کردن زيبايي‌هاي قرآني در زندگي فردي و اجتماعي از سياست‌ها و راهبردهاي اين جشنواره است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به برپايي نمايشگاه بين‌المللي قرآن در ماه رمضان گفت: اين رويداد بزرگ معنوي نيز همه ساله با اقبال و استقبال چشمگير مردم روبه‌رو مي‌شود و حضور بزرگان، علما و فضلا در اين نمايشگاه باعث دلگرمي و ارائه نظرات و رهنمودهاي آنها ايجاد انگيزه مضاعف براي ادامه اين مسير خواهد شد.

وزير ارشاد در اين ديدار ضمن قدرداني از علامه حسن‌زاده آملي به خاطر بازديد شان از نمايشگاه بين المللي کتاب که همه ساله انجام مي‌شود، از ايشان خواست تا موافقت خود را با برپايي کنگره‌اي براي تجليل از خدمات ارزنده و معرفي بيشتر آثار ماندگار وي اعلام دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها