جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
ده كتابی كه می‌توانيد با صدای بلند بخوانيد

«مال پيت»، نويسنده‌ي داستان‌هاي نوجوانانه و برنده‌ي جوايز ادبي معتبري هم‌چون «كارنگي» و «جايزه‌ي ادبيات داستاني كودكان در سايت گاردين»، 10 داستاني را انتخاب كرده است كه به قول خودش مناسب براي بلندخواني، به‌ويژه در پيش از ساعات خواب هستند.

ايبنا نوجوان: «مال پيت» نويسنده‌ي كتاب‌هاي داستاني براي نوجوانان است. دومين رمان او با نام «تامار» جايزه‌ي «كارنگي» و كتاب چهارمش، «افشا» جايزه‌ي «ادبيات داستاني كودكان سايت گاردين» را به دست آورد. او درباره‌ي فهرست كتاب‌هايي كه مي‌توان بلند خواند، مي‌گويد: «اين، يك فهرست ِ كاملاً شخصي و شامل كتاب‌هاي داستاني است كه من براي بچه‌هاي خودم، لورن، چارلي و تام مي‌خواندم.»

1- «پي‌پو» نوشته‌ي «جانت و آلن آلبرگ»
اين كتاب مصور براي كودكان مناسب است. متن به يادماندني و آهنگيني دارد كه با تصاوير زيبا همراه شده است. 

2- «بيل‌ِ سارق» نوشته‌ي «جانت و آلن آلبرگ»
اين سارق، يكي از جنايتكاران مورد علاقه‌ي من است كه شخصيتي بسيار سرگرم‌كننده دارد. 

3- «لوراكس» نوشته‌ي دكتر «زئوس»
بيان مسايل مربوط به جنگل‌زدايي و نتايج آن براي خوانندگان تمام سنين ضروري است. اين كتاب درباره‌ي يك سرمايه‌دار است كه به خاطر حرص و طمع بيش از حد تصميم مي‌گيرد درختان يك جنگل زيبا را قطع كند. 

4- «استنلي بگ‌شاو» نوشته‌ي «باب ويلسون»
متني به ياد ماندني و آهنگين، اين كتاب را براي كودكان جذاب مي‌كند. 

5- «بي.اف.جي.» نوشته‌ي «رولد دال»
مانند خيلي از بزرگ‌سالان ديگر، من نيز نگاهي دو جانبه به كتاب‌هاي رولد دال دارم و مثل بيش‌تر بچه‌ها، فرزندان من چنين نگاهي ندارند. من از نگاه طرفدارانه‌ي دال به پادشاهي چندان خوشم نمي‌آيد؛ اما اين كتاب، انتخاب خوبي براي بلندخواندن است. 

6- «كيك گرگ» نوشته‌ي «اندرو متيو»
غذاها، مخصوصاً غذاهاي عجيب و غريب در كتاب‌هاي خوب از كار درمي‌آيند. در كتاب «متيو» شاه و ملكه غذاهاي عجيبي را از آشپزشان مي‌خواهند و بالاخره آشپز بيچاره تصميم مي‌گيرد كارش را كنار بگذارد و يكي از دستياران جوانش گروهي را براي پخت غذاها تشكيل مي‌دهد. 

7- «باد در شاخه‌هاي بيد» نوشته‌ي «كنت گراهام»
اين كتاب بايد در هر فهرستي قرار بگيرد. اين كتاب متني جادويي دارد كه باعث مي‌شود خوانندگان كودك يا حتي بزرگ‌سال از آن لذت ببرند. 

8- «جزيره‌ي گنج» نوشته‌ي «رابرت لوئيس استيونسون»
من خواندن نسخه‌اي از اين كتاب را براي كودكان و نوجوانان توصيه مي‌كنم كه با تصاوير زيبا همراه باشد. خواندن اين داستان كلاسيك و قديمي هنوز هم براي بچه‌ها جذاب است. 

9- «سرود كريسمس» نوشته‌ي «چارلز ديكنز»
ما اين داستان را سال‌ها در ايام كريسمس مي‌خوانديم. من متأسفم كه مردم به جاي خواندن اين كتاب، فيلم و انيميشن‌هاي آن را تماشا مي‌كنند. 

10- «اوليور توييست» نوشته‌ي «چارلز ديكنز»
يكي ديگر از داستان‌هاي ديكنز كه بچه‌ها واقعاً از خواندن آن لذت مي‌برند «اوليور توييست» است. معمولاً بلندخواندن اين كتاب حدود يك ماه طول مي‌كشد و در هنگام خواندن آن مي‌توانيد صداهاي مختلفي را تقليد كنيد و حالتي نمايشي به داستان بدهيد. 

منبع: گاردين

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها