یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
كتاب هارپر لي محبوب‌ترين كتاب براي هديه

«كشتن مرغ مقلد» اثر هارپر لي به عنوان بهترين كتاب براي هديه دادن در شب جهاني كتاب انتخاب شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از بوك سلر، اين كتاب كه درباره نژادپرستي در آمريكاست و 51 سال پيش منتشر شده، بيشترين راي را در ميان آراي مردمي براي اهدا در شب جهاني كتاب 2012 به خود اختصاص داد. 

سازمان برپا كننده اين شب، ماه پيش از مردم خواست تا به محبوب‌ترين كتاب‌ها راي دهند تا سال آينده در فهرست اهداي كتاب قرار بگيرند. در اين راي گيري پس از «كشتن مرغ مقلد» رمان «غرور و تعصب» جين آستين مقام دوم و «كتاب دزد» نوشته ماركوس زوساك مقام سوم را به خود اختصاص دادند. 

در ميان 10 كتاب اول «ارباب حلقه ها» نوشته جي.آر.آر تالكين، «خداوندگاران آمريكايي» نوشته نيل گيمن، «جين اير» نوشته شارلوت برونته، «كتاب راهنماي مسافران كهكشان» نوشته داگلاس آدامز ، «عصر همسر مسافر» نوشته ادري نيفينگر، «نشانه هاي خوب» نوشته تري پرچت و نيل گيمن و «بلندي هاي بادگير» نوشته اميلي برونته جاي گرفتند. نخستين جلد از مجموعه هري پاتر نوشته جي.كي.رولينگ با عنوان «سنگ جادو» نيز مقام يازدهم را به خود اختصاص داد. 

به گفته مسوولان برگزار كننده اين جشن جهاني، در اين راي گيري اينترنتي در مجموع از 4814 عنوان كتاب نام برده شده اما 943 كتاب توانسته‌اند بيش از يك راي را به خود اختصاص دهند. نيل گيمن نويسنده‌اي است كه بيشترين عنوان كتاب او به اين فهرست راه يافته كه «هيچ كجا»، «كتاب گورستان» و «غبار ستاره» در كنار «خداوندگاران آمريكايي» را دربر مي‌گيرد. جين آستين ، كازئو ايشيگورو، هاروكي موراكامي و مارگارت آتوود نيز بيش از يك عنوان كتاب در اين فهرست دارند. در مجموعه 85 نويسنده در ميان 100 عنوان نخست جاي دارند و بيشترين توجه را از سوي مردم به خود جلب كرده‌اند. 

در اين فهرست كه كتاب هاي داستاني بزرگسالان بيشترين جايگاه را دارند، دو كتاب غيرداستاني نيز در ميان 100 عنوان نخست آن به چشم مي‌خورد و 3 كتاب كودك و 25 اثر كلاسيك ديگر بخش هاي مورد توجه را تشكيل مي‌دهند.
 
هنوز راي گيري براي انتخاب كتاب‌هاي محبوب براي اهدا در شب جهاني كتاب تكميل نشده و مردم فرصت دارند تا آخر آگوست (9 شهريور) راي بدهند. از اين فهرست 25 كتابي كه در شب جهاني كتاب اهدا مي‌شوند، انتخاب خواهد شد. اتحادیه ناشران بریتانیا 25 عنوان کتاب منتخب را برای سال 2012 در تاریخ 12 اکتبر (20 مهر) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اعلام می‌کند. 

برای اجرای این طرح 20 هزار اهدا كننده هريك تهيه 48 نسخه كتاب از اين فهرست را برعهده مي‌گيرند و آنها را در احتيار كميته اجرايي قرار مي دهند. 20 هزار اهدا كننده اين كتاب‌ها، براي شركت در اين رويداد از سوي احزاب و چهره‌هاي شناخته شده دعوت مي‌شوند.

اين در حالي ست كه شب جهانی کتاب در سال 2012 در آمریکا نیز برگزار می شود واتحادیه ناشران آمریکا اعلام كرده‌اند قصد دارند در جریان برگزاری این شب یک میلیون نسخه کتاب در سراسر کشور توزیع کند.

نخستين شب جهاني كتاب 5 مارس 2011 (14 اسفند 1389) در بریتانیا برپا ‌شد و به دوستداران كتاب، رايگان كتاب اهدا کرد. در اين رویداد بزرگ فرهنگی براي قدردانی از كتاب‌هاي بزرگسالان و کتاب خوانی به طور كلي، بيش از يك ميليون نسخه كتاب رايگان از سراسر جهان به دوستداران کتاب اهدا شد. 

دومين شب جهاني كتاب 23 آوريل سال آينده ( 2 خرداد 1391) برگزار مي‌شود.






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها