چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
بهمن دري: جشنواره‌ها در جهت کشف استعدادها گام بردارند

بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره قلم زرین حضور چهره‌های ناآشنا در میان برگزیدگان این جشنواره را موجب خرسندی برشمرد و بر حرکت جشنواره‌ها در جهت کشف استعدادها تاکید کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره قلم زرین عصر دیروز (سه‌شنبه 14 تیر) و همزمان با روز قلم با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران این جشنواره و جمعی از اهالی قلم برگزار شد. در این مراسم سه برگزیده نهایی این جشنواره معرفی شدند و جوایزی به آن ها اهدا شد.

محسن مومنی، مدیر حوزه هنری، محسن پرویز، سرداور بخش پژوهش و نقد، رضا اسماعیلی، مجری و سرداور بخش شعر، سهیلا عبدالحسینی، سرداور بخش داستان، محمدرضا سرشار، نایب رییس هیات مدیره انجمن قلم ایران و عباس براتی‌پور از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در این مراسم علاوه بر ارايه گزارش جشنواره توسط احمد شاکری، سرداوران سه بخش شعر، داستان و پژوهش نیز بیانیه هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره را قرائت کردند.

دری: توجه قلم زرین به مفاهیم دینی ارزشمند است
بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره قلم زرین نسبت به دیگر جشنواره‌ها از نظر نوع اجرا و توجه به مفاهیم دینی توفیق بسیاری داشته است. همچنین ویژگی‌های این دوره از جشنواره را دبیر جشنواره برشمرد و بر همین اساس باید به عنوان متولیان عرصه فرهنگ این ویژگی‌ها را ارج نهیم و در ارتقاء آن کوشا باشیم.

وی در ادامه توضیح داد: به‌طور کلی تحول در عرصه علوم انسانی باید جدی گرفته سود. همچنین فراموش نکنیم بدون پرورش نیروهای انقلابی در این عرصه نمی‌توانیم اقدام موثری انجام دهیم.

دری به حضور چهره‌های ناآشنادر میان برگزیدگان این جشنواره اشاره و تشریح کرد: در حال حاضر نویسندگان و شاعرانی در این عرصه حضور دارند که یک گام جلوتر از چهره‌های شاخص ادبیات هستند. بنابراین حضور چهره‌های ناآشنا در میان برگزیدگان جشنواره قلم زرین باعث خرسندی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جشنواره‌ها باید در جهت کشف استعدادها حرکت کنند و متولیان فرهنگ از این امر حمایت می‌کنند. به عنوان مثال در بحث توسعه کمی و کیفی باید به ترجمه آثار به ویژه آثار حوزه علوم انسانی توجه نشان داد.

معاون امور فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میانگین شمارگان کتاب در کشور توضیح داد: میانگین شمارگان کتاب در کشور ما دو هزار و 907 جلد است. این در حالی است که کتابخانه‌های کشور دو میلیون و 200 هزار نفر عضو دارند.

وی ادامه داد: افزایش شمارگان کتاب‌های فاخر یکی از 10 عنوان شاخص مد نظر من است و معتقدم با راهکارهای علمی می‌توانیم این تعداد را به شمارگان میلیونی نیز نزدیک کنیم.

دری تاکید کرد: اگر شمارگان افزایش یابد از نظر اقتصادی نیز برای ناشران منافعی را در پی دارد. توجه وزارت ارشاد بیشتر به ناشران است؛ چراکه اخذ مجوز توسط آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین حمایت از استعدادهای شاخص و بالابردن شمارگان کتاب‌های فاخر در چرخه نشر اتفاق مثبتی را منجر می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنانش به بحث بیمه هنرمندان اشاره و تشریح کرد: در سال گذشته 400 نفر از شاعران و نویسندگان بیمه شدند. اما در سه ماهه اخیر 203 نفر بیمه قطعی شدند و بحث بیمه تکمیلی نیز در حال پیگیری است. حل این مشکل و بیمه کردن اهالی قلم یکسری از مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند.

مومنی: اسوه‌ها موضوع داستان‌های ماندگار پس از انقلاب شده‌اند
در ادامه مومنی، رییس حوزه هنری به ایراد سخنرانی و تشریح ویژگی‌های ادبیات پس از انقلاب پرداخت و گفت: در دوران پيش از انقلاب و حتی بعدها، توجه بعضی از نویسندگان ما به تجارب نویسندگان انقلابی شوروی سابق و به‌طور مشخص استفاده از رئالیسم سوسیالیستی بود. همان زمان برخی از منتقدان معتقد بودند این نگاه با همه ویژگی‌های انقلاب و ظلم سیتزش، توان بیان مفاهیم معنوی و اعتقادی انقلاب اسلامی را که ملهم از دین اسلام و تشیع است، ندارد.

وی افزود: به هر تقدیر طول کشید تا به این حقیقت رسیدیم که جولانگاه ذوق و اندیشه نویسندگان و ادیبان ما در عالم غیب و ماوراء‌الطبیعه خیلی بیشتر است تا دنیای محسوسات. بنابراین نخستین ویژگی ادبیات انقلاب اسلامی، نقب به عالم غیب و ماورای محسوسات مادی ا‌ست.

رییس حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: در حالی‌که قلمرو نویسندگان جریان‌های غرب‌گرا صرفا عالم محسوسات است. طبیعی است در این میان نویسندگان انقلاب افق بسیار گسترده‌تری نسبت به آنان، پیش رو دارند. در دهه اخیر این ویژگی را در داستان‌های کوتاه و به‌ویژه رمان‌های بعضی از نویسندگان جوان بیشتر می‌بینیم.

وی به رمان برگزیده این دوره از جشنواره اشاره و تشریح کرد: در رمان «جاده جنگ»، ما این ورود را به کرات می‌بینیم. بی‌شک ادبیات کهن ما، به ویژه تجارب ادبیات عرفانی ما در رسیدن به این ویژگی تاثیر داشته است و من توصیه می‌کنم همکاران، علاوه بر متون کهن، برای صید در این بحر بی‌کران به حبل‌المتین قرآن کریم و تفاسیر آن و روایات اهل بیت(ع) بیش از این متوسل شوند.

وی یادآور شد: اگر پرداختن به این ورطه بدون دانش و بینش صورت بگیرد چه بسا دچار خرافات و سقوط شویم و آن‌گاه از همین نقطه قوت به عنوان آسیب یاد شود.

مومنی ویژگی دوم ادبیات انقلاب را پرداختن به اسوه‌ها برشمرد و توضیح داد: در کشور ما حداقل در بعد از مشروطیت به بهانه پرداختن به زندگی مردم فرودست جامعه، از حضور قهرمانان برجسته و اسوه کاسته شده است. بنابراین، به مرور موضوع داستان‌ها، امور پست و پلشتی‌های زندگی شد که با اغماض می‌توان از آن‌ها به عنوان مسائل عبرت‌آموز برای مخاطب یاد کرد. طوری که امروز می‌توان گفت ادبیات و هنر ما و بلکه دنیای غرب؛ قصه‌گوی سقوط انسان شده است.

وی با تاکید بر این امر که سرگذشت انسان‌های برتر موجب شکوفایی فضائل در مخاطب می‌شود ادامه داد: مخاطب با این روش در برابر فراز و نشیب زندگی با اعتماد به نفس بیشتری تصمیم می‌گیرد. نویسنده بزرگ عرب میخائیل نعیمه در این باره می‌گوید: «زندگی بزرگان چشمه جوشان آگاهی، پند، ایمان و امید است. آنان قله‌های بلندی‌اند که با شوق و علاقه به سوی آن‌ها می‌رویم. چراغ‌های فراروی ما هستند که تاریکی‌ها را کنار می‌زنند. آنان اعتماد به نفس به زندگی ما می‌دهند و اهداف بلند و سعادت‌بخش را در وجودمان بازآفرینی می‌کنند.»

رییس حوزه هنری افزود: خوشبختانه در ادبیات بعد از انقلاب، به‌ویژه در در سال‌های اخیر، اسوه‌ها موضوع داستان‌های ماندگاری شده‌اند. بمابراين از این جهت داستان انقلاب نگاه متعالی به انسان دارد و به جای مرثیه‌سرایی سقوط انسان، روایت‌گر عروج انسان است. با توجه به آن‌چه گفته شد، می‌توان گفت داستان انقلاب ضمن توجه به واقعیت‌های زندگی، آرمان‌گراست.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این ادبیات گفت: نگاه امیدوارانه به زندگی و آینده جهان از دیگر ویژگی‌های داستان انقلاب است. بر عکس فضای داستان جریان غرب‌گرا که مملو از یاس، ناامیدی و پوچی است. نویسنده متعهد با اعتقاد به آینده جهان که از آن مستضعفان است و ظهور امام عادل را پیش رو دارد و با اعتقاد به پیروزی حق بر باطل، طبعا شخصیتش در دنیای داستان شخصیتی منفعل نیست.

مومنی در پایان یادآور شد: انسان در داستان انقلاب نیز انسانی تکلیف مدار و مسوول است و این با انسان اومانیستی غالب ادبیات و هنر امروزی بسیار متفاوت است. توجه به سنن الهی از دیگر ویژگی‌های داستان انقلاب به حساب می‌آید. هر چند که نشانه‌های آن در آثار معدودی دیده می‌شود اما توجه به این امر، افق‌های جدیدی را پیش روی نویسندگان متعهد خواهد گشود.

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره قلم زرین عصر سه‌شنبه(14 تیر) در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط