سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
اصطلاح‌نامه علوم حدیث، نتيجه تلاش چندين ساله پژوهشگران

موسسه بوستان كتاب نخستين چاپ «اصطلاح‌نامه علوم حدیث»، چاپ يازدهم «مباني و اصول علم اقتصاد» و چهارمين چاپ كتاب «حكمت اشراق سهروردی» را به زودي روانه بازار كتاب مي‌كند./

مهدی محدثی، کارشناس ارتباط با مراکز علمی بوستان کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: «اصطلاحنامه علوم حدیث» در شمار آثاري است كه از چندي پيش نشر آن در دستور كاري مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم قرار داشت.

وي افزود: در جامعه كنونى كه مدارك به صورت الكترونيكى نگه‏دارى مى‏شوند و براى پژوهش‏گران و پژوهش‏هاى علمى، موقعيت تازه‏اى پيش آورده‌اند، بازيابى و اشاعه اطلاعات براى توسعه پژوهش، اهميتى به مراتب بيش‏تر از ذخيره مدارك يافته و اصطلاح‏نامه كه مبناى نمايه‏سازى در علوم گوناگون به شمار مى‏رود، يكى از راهكارهاى ذخيره‏سازى، سامان‏دهى و طبقه‏بندى اطلاعات در علم اطلاع‏رسانى در دهه‏هاى اخير است.
 
محدثي با بيان اين كه اصطلاح‏نامه، مجموعه‏اى از اصطلاحات يا همان واژگان متداول و متعارف در هر علم، فن و عرف خاص است كه اين واژگان روابطي به موازات يكديگر به صورت سلسله مراتبى دارند، گفت: اثر حاضر حاصل كوشش چندين ساله جمعى از پژوهشگران مركز فرهنگ و معارف قرآن محسوب مي‌شود كه با هدف طبقه‏بندى، ذخيره‏سازى و بازيابى دقيق و سريع معارف قرآن تدوين شده است.

کارشناس ارتباط با مراکز علمی بوستان کتاب يادآور شد: نوبت نخستين چاپ «اصطلاح‌نامه علوم حدیث» در قطع رحلی، جلد سلفون و 600 صفحه به زودي منتشر خواهد شد.

وي همچنين درباره «مباني و اصول علم اقتصاد» اثر دکتر تیمور رحمانی و دکتر یدالله دادگر گفت: علم اقتصاد، زیرمجموعه علوم اجتماعی است. اقتصاد از سویی، رابطه تنگاتنگی با زندگی مردم دارد و از سویی دیگر، تبیین تئوری‌های اقتصادی، می‌تواند نقش گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصادی و حتی حوزه‌های غیر اقتصادی مانند طراحی صحیح برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی و ارايه رهنمودهای سیاست‌گذاری برای دولتمردان و بازرگانان داشته باشد. 

محدثي بيان داشت:‌ از این رو، مطالعه علوم اقتصادی و کاربرد ساز و کارهای علمی آن برای هرچه کارآمدتر ساختن نظام‌های مختلف اقتصادی مفید است. مدیران، بانکداران، حساب‌داران، حقوق‌دانان و ... باید از کلیات و اصول اقتصاد آگاهی داشته باشند. 
 
وي افزود: قرار است چاپ يازدهم «مباني و اصول علم اقتصاد» در 476صفحه وزیری با جلد شومیز منتشر شود.

محدثي اظهار داشت: همچنين چاپ چهارم «حكمت اشراق سهروردی» تاليف دکتر سید یحیی یثربی تا دو هفته آينده در 328 صفحه، قطع وزیری و جلد شومیز به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط