سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
دايره‌المعارف متون و شيوه‌هاي مجسمه‌سازي منتشر مي‌شود

«دايره‌المعارف متون و شيوه‌هاي مجسمه‌سازي» نوشته جان ميلز توسط مرجان محمدي‌نژاد ترجمه شد. به گفته محمدي‌نژاد، اين كتاب شرح بسيار جامعي از انواع گوناگون تكنيك‌ها، مواد، اصطلاحات و تمامي مسايل مربوط به ساخت مجسمه از مراحل اوليه طراحي تا مراحل نهايي يك اثر را شرح و توضيح مي‌دهد.

محمدي‌نژاد به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: ترجمه كتاب به پايان رسيده و در مرحله ويراستاري قرار دارد. «دايره‌المعارف متون و شيوه‌هاي مجسمه‌سازي» از سوي موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) منتشر خواهد شد.

وي دليل انتخاب اين كتاب را اطلاعات جامع آن در حوزه عملي مجسمه‌سازي و كمبود منابع در اين حوزه دانست و افزود: جان ميلز، مولف كتاب، از برجسته‌ترين مجسمه‌سازان معاصر انگليسي است كه تمركز خود را بيشتر در بالابردن كيفيت تكنيكي آثارش قرار داده است. 

محمدي‌نژاد توضيح داد: اين مجموعه تنها اثر ميلز است كه شرح بسيار كامل و جامعي از انواع گوناگون تكنيك‌ها، مواد، اصطلاحات و تمامي مسايل مربوط به ساخت مجسمه از مراحل اوليه طراحي تا مراحل نهايي رنگ‌آميزي، پتينه‌كاري، نصب و اتصالات يك اثر را شرح و توضيح مي‌دهد. 

وي ادامه داد: در اين اثر علاوه بر پنج ماده سنتي مجسمه‌سازي كه شامل (چوب، سنگ، گچ، گل و فلز) است به جديدترين مواد از جمله انواع فايبرگلاس‌ها، پلاستيك‌ها، بتن و سيمان پرداخته شده است. 

محمدي‌نژاد بيان داشت: مطالب كتاب در قالب فرهنگ يا دايره‌المعارف حاوي مدخل‌هايي است كه بر اساس حروف الفبا چيدمان شده‌اند. عناوين برخي از مهمترين مدخل‌هاي كتاب اينگونه‌اند: «آرماتوربندي» اين مدخل در دو بخش مسلح‌سازي گل و مسلح‌سازي ساير مواد همراه با تصوير توضيح داده شده. «قالب‌گيري» در اين مدخل نيز انواع قالب‌گيري با مواد گوناگون از جمله گل، گچ، بتن و غيره شرح داده شده است. «بتون» در اين مدخل مولف به شرح اين ماده و شيوه‌هاي استفاده از آن در مجسمه‌سازي پرداخته است. 

وي با بيان اينكه «دايره‌المعارف متون و شيوه‌هاي مجسمه‌سازي»  منبع بسيار جامعي درباره مسايل و نكات مجسمه‌سازي است، اظهار داشت: كتاب به دليل فراگير بودن آن مي‌تواند علاوه بر دانشجويان مورد استفاده متخصصان و مدرسان اين حوزه نيز قرار بگيرد. 

محمدي‌نژاد با بيان اينكه مشكلات زيادي در مسير ترجمه اين كتاب وجود داشت، افزود: گستردگي اصطلاحات تخصصي در حوزه‌هاي بسيار متنوع مجسمه‌سازي از فلزكاري، كار با انواع رزين‌ها تا كار با بتون و سيمان و بسياري از مواد و تكنيك‌هاي ديگر ‌در اين كتاب به ترجمه اصطلاحات رايج و قابل فهم احتياج داشت و نيازمند دانش تكنيكي در هريك از اين حوزه بود كه مرا يكسال مشغول مطالعه و پرس و جو در اين رشته‌ ‌كرد. 

وي با بيان اينكه تاكنون كتاب و منبع مشخصي كه اصطلاحات علمي مجسمه‌سازي در آن ارايه شده باشد، منتشر نشده، گفت: براي ترجمه اين اثر از فرهنگ‌هاي گوناگوني از جمله فرهنگ‌هاي شيمي، مهندسي متالورژي، پلاستيك‌ها، علوم و فنون (به طور كلي)، سراميك، معماري و ساختمان‌سازي، بتون و سيمان و غيره در ترجمه كتاب  استفاده شده است. 

جان ميلز متولد 1333 در انگلستان است كه پس از سال‌ها تحصيل و كار عملي در حوزه مجسمه‌سازي، سال‌ها به آموزش در اين رشته پرداخته است. اين هنرمند كتاب‌هاي متعددي را در اين حوزه منتشر كرده و اغلب آنها مانند «مجسمه‌هاي سيماني» و «تكنيك ريخته‌گري براي مجسمه» تنها بر روي يك حوزه تكنيكي متمركزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط