جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
«عکس با گیوتین» منتشر شد

سومین مجموعه شعر صدرالدین انصاری‌زاده با عنوان «عکس با گیوتین» در مجموعه «صدای تازه» موسسه هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد.

انصاری‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مجموعه 130 قطعه شعر سپید کوتاه را در چهار دفتر شامل می‌شود. «کلمه»، «حیوان»، «انسان» و «آیینه» عنوان این چهار دفتر هستند.

وی درباره شعرهای هر یک از این دفترها توضیح داد: در دفتر نخست اغلب شعرها پیرامون موضوعات و مسائل نوشتاری و ویراستاری و واژه «کلمه» سروده شده‌‌اند. دفتر دوم نیز شعرهایی را در برمی‌گیرد که یک نوع حیوان محور اصلی آن شعر قرار گرفته است.

این شاعر ادامه داد: در دفتر سوم کلمات و موضوعاتی چون انسان، مرد، زن، آدم‌برفی، مترسک و مجسمه دیده می‌شود. دفتر چهارم نیز سروده‌هایی را شامل می‌شود که به‌طور حتم واژه «آیینه» در آن‌ها به‌کار رفته است.

وی درباره علت انتخاب این شیوه برای سرایش شعرهایش تشریح کرد: از سال 1950 فلسفه زبان شایع شد و تاثیر خود را بر روی نقد ادبی و شعر گذاشت. این نوع نگاه به این مسئله توجه داشت که آیا انسان از زبان استفاده می‌کند یا زبان انسان را به‌کار می‌گیرد. حاصل این دیدگاه سبب شد تا شعرهای دفتر نخست را در میان کارهایم داشته باشم. به عبارت دیگر هدف اصلی من حیات بخشیدن به کلمات بوده است.

انصاری‌زاده به شعرهای دفتر دوم اشاره و تصریح کرد: در این اشعار حیوانات و اشباح آن‌ها وجه انسانی می‌یابند. به عبارت دیگر هر یک از آن بخشی از ما و زندگی امروز ما را بازتاب می‌دهند.

وی افزود: شعرهای دفتر سوم نیز همگی به نوعی شخصیت ما را نشان می‌دهند و نمادی از آن هستند. دفتر چهارم نیز بازتابی از موضوعات فلسفی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

این شاعر درباره ساختار شعرهای این مجموعه در مقایسه با دفترهای پیشین خود توضیح داد: توجه به ویژگی‌های زبان در شعر برایم اهمیت بسزایی دارد. برهمین اساس در شعرهای این مجموعه نیز مسائل تکنیکی و فلسفی شعرها به صورت ورزیده‌تر و پخته‌تر و با مهارت بیشتری نسبت به آثار قبلی‌ام به‌کار گرفته شده‌اند.

وی در پایان درباره عنوان این مجموعه شعر یادآور شد: این عنوان از یک سو عکس گرفتن با گیوتن یا دیدن تصویر خود در تیغه گیوتین را یادآور می‌شود و از سوی دیگر موضع مخالفت با استفاده از گیوتین را نشان می‌‌دهد.

مجموعه شعر آزاد «عکس با گیوتین» دربرگیرنده 130 قطعه شعر و چهار دفتر است. هر دفتر از این مجموعه به ترتیب 23، 38، 41 و 36 قطعه شعر کوتاه را شامل می‌شود.

دو نمونه شعر از دفتر نخست و چهارم این مجموعه:
«پشت می‌کنم به نور
شاخه‌ها
بلند و
بلندتر می‌شود
در سایه کلمات
آرام
قلم را می‌خوابانم»

غرق در اشک
مرده‌ام
چهره‌ای ندارم در آینه
چگونه دیگر
نیمه پر لیوان را
نگاه کنم؟»

صدرالدین انصاری‌زاده متولد 1358 است. پیش‌تر دو مجموعه شعر «امضایی در انتهای ریل» و «با آیینه‌ها دوئل می‌کنیم» از او منتشر شده است.

مجموعه شعر «عکس با گیوتین» در 104 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط