دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
«بيكار» و «زمان كفتارها» برای رقابت در بوكر عربي نامزد شدند

رمان‌های "بيكار" نوشته ناصر عراق و "زمان كفتارها" نوشته اشرف العشماوی برای رقابت در پنجمين دوره جايزه بوكر عربی 2011 نامزد شدند.\

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روزنامه مصری اليوم السابع، انتشارات «الدار المصريه ـ اللبنانية» ناشر رمان «بيكار» و «مكتبة الدار العربية» ناشر كتاب «زمان كفتارها» كتاب‌های خود را برای رقابت در جايزه بوكر عربی 2011 معرفی كردند.
 
"زمان كفتارها" اولين رمان اشرف العشماوی و "بيكار" سومين رمان ناصر عراق است. پيش از اين رمان‌های "زمان‌هايی از غبار" (2006) و "از فرط عشق" (2008) از وی منتشر شده بود.

رمان "بيكار" درباره جوان مصری تحصيل‌ كرده‌ای از خانواده متوسط است كه همانند ميليون‌ها بيكار در مصر، برای او هم درهای اشتغال در قاهره بسته است. بنابر اين با سرافكندگی به دبی مهاجرت می‌كند و جهانی اعجاب‌آور از رويدادها و شخصيت‌هايی با مليت‌های مختلف در مقابلش گشوده می‌شود.

اشرف العشماوی نيز رمان "زمان كفتارها" را در 248 صفحه نوشته است. ماجراهای اين رمان در يك جنگل مجازی بدون مرزهای زمانی و مكانی اتفاق می‌افتد. شخصيت‌‌های آن هم همه از حيوانات هستند. اين رمان با اين شخصيت‌های مجازی به پشت پرده حكومت و سياست و مسايل مربوط به آن می‌پردازد.

اين در حالی است كه ناشران عرب زبان از چندی پيش مشغول بررسی و معرفی رمان‌های برتر خود به دبيرخانه جايزه بوكر عربی هستند. هر انتشارات می‌تواند 3 رمان را كه در فاصله زمانی آگوست(مرداد) 2010 تا جولای(تير) 2011 منتشر كرده است برای شركت در اين رقابت معرفی كند.

سال گذشته و در دور چهارم اين جايزه 123 رمان عربی از 17 كشور در اين رقابت شركت كردند كه از مجموع آن‌ها 16 رمان به مرحله نخست راه يافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها