سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
آبادی «کروکی بهشت» را ترسیم کرد

سومین مجموعه شعر فرزاد آبادی با عنوان «کروکی بهشت» توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شد. این دفتر 43 قطعه شعر سپید با نگاهی طنزآلود را شامل می‌شود._

آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: شعرهای این دفتر طی سال‌های 85 تا 88 سروده شده‌اند. اغلب این شعرها محتوا و مضمون اجتماعی دارند.

وی در ادامه توضیح داد: این اشعار از بیانی ساده برخوردار هستند. سعی کرده‌ام به این شعرها از یک منظر فلسفی اما با نگاه تلخ طنزآمیز بپردازم.

این شاعر درباره تفاوت سومین مجموعه شعرش با دفترهای پیشین خود اظهار داشت: به نوعی این دفتر نیز ادامه کارهای قبلی من به حساب می‌آید. البته تفاوت‌هایی در زبان و ساختار شعرها دیده می‌شود که بسیار زیرپوستی است. به‌طور کلی ترجیح می‌دهم هیچ‌یک از عناصر شعر بر دیگری ارجحیت نداشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که علت بهره‌گیری از عناصر جنگ در این اشعار چیست تشریح کرد: باتوجه به این‌که متولد جنوب هستم و در محیطی جنگی رشد یافته‌ام، جنگ را به‌طور کامل لمس کرده‌ام. استفاده از این عناصر در ناخودآگاه شعر من وجود دارد و در مجموعه‌های پیشین من نیز دیده می‌شود. اما سعی نداشته‌ام شعر جنگی بسرایم.

آبادی افزود: معتقدم حتی اشعار عاطفی نیز نوعی از شعر جنگی به حساب می‌آیند؛ چراکه آنها را می‌توان گونه‌ای از جنگیدن برای رسیدن به مطلوب دانست.

وی در پایان درباره عنوان کتاب یادآور شد: عنوان مجموعه ردی از یک مفهوم است که در تمامی اشعار این کتاب دیده می‌شود. این عنوان به خوبی با طرح جلد کتاب هماهنگ شده است. سعی داشتم این اثر نه مجموعه شعر بلکه یک کتاب شعر باشد. به نظرم طرح جلد و عنوان آن نیز روایی است و حتی به داستان نزدیک‌تر است.

مجموعه شعر «کروکی بشهت» دربرگیرنده 43 قطعه شعر سپید است.
«اما تو»، «یادداشت»، «بعضی نت‌ها»، «گلوگیر»، «کتاب آدم»، «آباد»، «گندم‌زاری»، «رنگین‌کمان تیر»، «دوباره»، «نسبت»، «از پشت دیوارب، «کوری، «شرح بادگیر»، «چوب‌هاب، «باغ»، «روی خط» و «می‌اندازیم» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «گندم‌زاری»:
«حتی اگر پلنگ بودی
اول پنجه‌هایت در آسفالت فرو می‌رود
بعد باد با هرچه فکر می‌کنی تکانت نمی‌دهد
آتش اگر بودی دلم نمی‌سوخت
ای گندم‌زار دور افتاده از رقص
میان حرف‌ها و
حدیث‌ها
تو تنها آدم بودی!»

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «از پشت دیوار» که در پشت جلد کتاب نیز آمده است:
«نشد که بزرگ شود
و ناز کند برای کسی پشت دوربین عکاسی
اما در چند ماهگی دختری شد که از پشت دیوار
لوله تانک‌ها او را به هم نشان می‌دادند
نشد.»

فرزاد آبادی متولد 23 آذر 1355 در بندر ماهشهر است.

پیش‌تر دو مجموعه شعر با عنوان‌های «جن جنوبی»(1382) و «از بندر معشوق»(1387) از او منتشر شده است.

مجموعه شعر «کروکی بهشت» اثر فرزاد آبادی، با طرح جلدی از فرزاد ادیبی در 76 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار تومان توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط