چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸
برنامه‌های روز نخست «همایش هزاره شاهنامه» اعلام شد

برنامه‌های روز نخست «همایش بین‌المللی هزاره شاهنامه» اعلام شد. این همایش از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری بنیاد ایران‌شناسی طی روزهای 24 و 25 اردیبهشت در بنیاد ایران‌شناسی برپا می‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پس از ارسال نامه یونسکو به فرهنگستان زبان و ادب فارسی مبنی بر ثبت هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه، فرهنگستان مقدمات یک همایش بین‌المللی را فراهم کرد و قرار است همایش «هزاره شاهنامه» با حضور برخی از فردوسی‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و استادان زبان و ادبیات فارسی ایران و جهان برگزار شود.

در این همایش از تمامی استادان و مدیران گروه‌های ادبیات دانشکده‌های ادبیات سراسر کشور، به‌همراه اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان، فردوسی‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و محققان برای حضور در همایش دعوت صورت گرفته است.

مراسم افتتاحیه این همایش شنبه(24 اردیبهشت) از ساعت هشت صبح با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیرامون موضوع «راز ماندگاری شاهنامه»، سخنرانی حسن حبیبی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس بنیاد ایران‌شناسی با موضوع «مختصری از ماجرای بازگرداندن شاهنامه شاه‌طهماسبی به ایران» و گزارش محمدجعفر یاحقی، دبیر علمی همایش آغاز می‌شود.

هیات رییسه نخستین پانل تخصصی این همایش را علی‌اشرف صادقی، آنا کراسنوولسکا و ولی صمد تشکیل می‌دهند. این پانل از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود.

سخنرانان این پانل عبارتند از: فتح‌الله مجتبایی درباره «هم‌نوایی درونی و بیرونی در شاهنامه فردوسی»، الریش مارزولف پیرامون موضوع
The Shahname in Print: Early Printed Editions of the National Epic ، حسن رضایی باغ‌بیدی درباره «(سپهر)ی دیگر در شاهنامه»، خدایی شریف پیرامون مبحث «بنیاد حماسی شاهنامه ابوالقاسم فردوسی» و آرش اکبری مفاخر درباره «روایت گورانی مرگ درخت شاه جمشید»

دومین پنل تخصصی از ساعت 14 تا 16 برپا می‌شود و هیات رییسه آن را محمود عابدی، محمدرضا راشد‌محصل و ابوالقاسم اسماعیل‌پور تشکیل می‌دهند.

در این پانل علی رواقی درباره «دست‌نوشت فلورانس»، آنا کراسنوولسکا پیرامون مبحث «ویژگی‌های ساختاری داستان در شاهنامه فردوسی»، چنگیز مولایی درباره موضوع «سیمین قلم و تیغ درم در شاهنامه فردوسی» و مهدی سیدی پیرامون «نگاهی نو به روابط فردوسی و سلطان محمود»(با تامل در ملاحظات نظامی عروضی) سخنرانی می‌کنند.

آخرین پنل تخصصی از ساعت 16 تا 17 با حضور احمد سمیعی گیلانی، جلیل دوستخواه و جمشید گیوناشویلی در هیات رییسه برگزار می‌شود.

سخنرانی‌های این پنل توسط محمود امیدسالار درباره موضوع «از دست تا چنگ: بوطیقای لمس در شاهنامه»، محمدیونس طغیان ساکایی پیرامون «شاهنامه‌خوانی در افغانستان»، منصور رستگار فسایی راجع به «شخصیت افسانه‌ای ـ تاریخی بوزرجمهر در شاهنامه و منابع تاریخی و بررسی شیوه روایت شاهنامه و مهدی مشکوةالدینی پیرامون بررسی مفاهیم شناختی پیدایش گیتی، موجودات و مردم در شاهنامه: تحلیل گفتمان انتقادی ادبی» صورت می‌گیرد.

بازدید از موزه‌های بنیاد ایران‌شناسی از ساعت 17 و 30 دقیقه تا 19، اجرای موسیقی از ساعت 19 تا 20 و پذیرایی شام دیگر برنامه‌های روز نخست این همایش هستند.

«همایش هزاره شاهنامه» در روزهای شنبه و یکشنبه (24 و 25 اردیبهشت) در محل بنیاد ایران‌شناسی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط