یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
«سیمرغ» قصه‌های بومی را روايت می‌كند

نخستين مرحله از طرح بازآفريني قصه‌های بومی و محلی مردم ایران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

ايبنا نوجوان: «پرویز شاهوردی»، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختياري درباره‌ي طرح بازآفريني قصه‌هاي بومي و محلي مردم ايران گفت: «در سال 90، چهارمحال و بختیاری نخستین استانی است که طرح سیمرغ را دنبال می‌کند.» 

مدیر اجرایی طرح سیمرغ نيز در این‌باره توضيح داد: «اين طرح، پیوند فرهنگ انسانی برای بازآفرینی اندیشه‌ها و باورهای ماست. قصه یکی از واسطه‌های فرهنگی است که انسان از روزهای دور تا حال و تا فرداهایی که می‌آیند به‌کار گرفته است. بدون قصه بخش بزرگی از نگاه انسان به زندگی گم می‌شود. به این مفهوم قصه زندگی است و زندگی قصه است.» 

«اسدالله شکرانه» افزود: «بر اساس اين طرح، در مرحله‌ي نخست به دو وجه قصه توجه می‌شود. ابتدا ساختار شفاهی و زبانی قصه مورد نظر است، به این معنا که قصه از زبان راوی بومی و محلی نقل می‌شود و بعد به ساختار زبانی می‌پردازد. در این ساختار، قصه به همان شکل روایت شده از زبان راوی، مکتوب می‌شود و بعد با توجه به نکات ویرایشی و ارزش‌های اخلاقی و تربیتی و نیز تناسب آن با گروه‌های سنی، بازنگری و بازنویسی می‌شود. پس از این مرحله، قصه توسط مربیان قصه‌گویی که تسلط به لهجه و گویش محلی دارند براي كودكان و نوجوانان روايت می‌شود.»


منبع خبر: روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان چهار محال و بختياري

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها