دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
امام خميني(ره) به فتنه چگونه مي‌نگريستند؟

گردآورنده كتاب «فتنه از نگاه امام خميني(ره)» با اشاره به اين كه در اين كتاب نظريات بنيان‌گذار انقلاب اسلامي را درباره فتنه و بر اساس صحيفه امام و وصيت‌نامه سياسي ـ الهي ايشان آورده است، اظهار داشت: احساس مي‌كنم اگر اين كتاب زودتر تهيه مي‌شد، مي‌توانست مفيدتر باشد.\

بهروز رحماني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: اين كتاب را با توجه به فعاليت‌هاي سياسي كه در سال‌هاي اخير در جامعه رخ داده و براي مقابله با برخي حركات دشمن در خارج از كشور و همچنين براي شناسايي حق و باطل جريان‌هايي كه در ميان اصحاب سياسي كشور به عنوان جريان فتنه شناخته شدند، تدوين كردم. 

وي با اشاره به تعريف فتنه از نگاه حضرت علي(ع) كه در ابتداي كتاب خود ارايه كرده است،‌ گفت: وقتي فتنه مي‌آيد، فضا شبهه‌ناك مي‌شود. بر اين اساس، با توجه به منويات مقام معظم رهبري كه فرمودند در اين زمينه بايد اطلاع‌رساني شود و ابعاد اين حركت دشمن در سال‌هاي آينده بيشتر مشخص خواهد شد، بر آن شدم تا فتنه را از ديدگاه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي بررسي كنم. از اين رو، مساله «فتنه» را به صورت موضوعي در صحيفه امام راحل و وصيت‌نامه سياسي ـ الهي ايشان بررسي كردم. 

پژوهشگر حوزه فرهنگ درباره رويكردي كه در گردآوري و چينش مطالب كتاب اتخاذ كرده است، عنوان داشت: در اين كتاب مسايل مرتبط با فتنه، هوشياري، حفظ وحدت، ‌پيشگيري از رخنه دشمنان، توطئه‌هاي داخلي، وابستگي به شرق و غرب، چهره قبيح فتنه‌گران و ... را جمع‌آوري و براساس سير تاريخي كه از سال 42 آغاز مي‌شود، گردآوري كردم.

رحماني گفت: وقتي تدوين اين كتاب پايان يافت، قبل از چاپ و بدون آن كه نام و مشخصات آن قيد شده باشد، مضامينش را به چند تن از صاحب‌نظران نشان دادم. برخي از اين افراد مي‌دانستند كه اين‌ها جملات و انديشه‌هاي امام خميني(ره) هستند، اما آنها كه اطلاعي از اين موضوع نداشتند، مي‌گفتند اين سخنان در عصر حاضر گفته شده و هيچ گذشت تاريخي بر آنها وارد نيست و همچنان در بسياري از مسايل راهگشايند.

پديدآورنده كتاب «فتنه از نگاه امام خميني(ره)» تاثيرگذاري اين اثر در شناخت حق و باطل گفت: سخنان ايشان مي‌تواند بسياري از افراد را آگاه كند و به سوي انقلاب بازگرداند.

وي متذكر شد: با بررسي كه جنبه تحليل محتوايي دارد، درخواهيم يافت اغلب سخنان امام(ره) در اين اثر مرتبط با دوران اواخر عمر ايشان و درباره اسلام آمريكايي، كساني كه به اسلام، نظام و انقلاب از روي ناآگاهي خيانت مي‌كنند و ... است. 

رحماني درباره روش گردآوري اين مطالب اظهار داشت: در اين كتاب‌ بحث‌هاي سياسي كه امام(ره) در حوزه فتنه مطرح كردند را جمع‌آوري كردم. با توجه به اين كه موسسه نشر آثار حضرت امام(ره) اجازه دخل و تصرف در سخنان امام را نمي‌دهد، امكان تحليل سخنان وجود نداشت، لذا تنها به گردآوري و چينش آنها پرداختم. با اين وجود اين كتاب مقدمه‌اي براي بررسي تحليلي كتاب‌ها و آثار آتي است. 

وي ويژگي اصلي اين كتاب را خلاصه شدن مجموعه آراي امام خميني(ره) در كتابي پالتويي خواند.

پژوهشگر حوزه اجتماعي و سياسي عنوان داشت: مخاطب با مطالعه اين اثر ملاك حق و باطل را از نگاه امام خميني(ره) درك خواهد كرد، چرا كه در جريان فتنه فضا شبهه‌ناك است و شناخت و بررسي حق و باطل مقداري سخت مي‌شود. بنابراين افرادي كه ملاك را «حق» قرار مي‌دهند، نه شخص؛ نيازمند برداشت اين ملاك از منبعي معتبرند.

وي معتقد است: اكنون تمام گروه‌هاي سياسي داخلي امام خميني(ره) را به عنوان بنيانگذار انقلاب شناخته و پذيرفته‌اند، در نتيجه صحبت‌هايشان براي دستيابي به اين شناخت كمك بزرگي مي‌كند.

رحماني در پاسخ به اين سوال كه «در عصر جديد و با وجود برخي از تهاجمات نوپديد مانند جنگ رواني چگونه مي‌توانيم از آموزه‌هاي امام راحل استفاده كنيم؟» گفت: جنگ رواني مساله‌اي است كه شايد واژه آن جديد باشد، اما در بررسي‌هاي تاريخي درمي‌يابيم در صدر اسلام و در زمان امام علي(ع) نيز اين مسايل مواجه مطرح بودند. با اين وجود آموزه‌هاي امام(ره) اين ظرفيت را دارند كه در ابعاد گوناگون درس‌هاي بزرگي از آنها كسب كنيم.

نخستين چاپ كتاب «فتنه از نگاه امام خميني(ره)» با گردآوري و تدوين بهروز رحماني از سوي انتشارات آرون در شمارگان 5000 نسخه، قطع پالتويي، 124 صفحه و بهاي 20000 ريال منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
    با سلام.اينجانب بهروز رحماني مولف كتاب فتنه از ...از تمامي كساني كه كتاب را مطالعه كرده اند خواهشمندم نظرات خود را به ايميل اينجانب ارسال نمايند.(b18195174@yahoo.com)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط