جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
«ماجراهای ناگوار» و ماجراهايش!

مجموعه‌ي «ماجراهاي ناگوار» يكي ديگر از آثار خاص كودكان و نوجوانان است كه به دليل استقبال از آن به فيلم سينمايي هم تبدل شده و پرده‌ي نقره‌اي را نيز تجربه كرده است.

ايبنا نوجوان: انتشارات «قدياني‌» خبر از انتشار «سيرك آدمخوار»، نهمين كتاب از مجموعه‌ي «ماجراهاي ناگوار» داد. 

مجموعه‌ي «ماجراهای ناگوار» را «دنیل هندلر» با نام مستعار «لمونی اسنیکت» نوشته و «برت هلکوئیست» آن را تصویرگری کرده‌ است. 

اين مجموعه از سوي سه ناشر ايراني ترجمه شده و در اختيار نوجوانان قرار گرفته است. انتشارات «ماهي» اين مجموعه را با ترجمه‌ي‌ «رضا دهقان»، «محبوبه مهاجری»، «امیرمهدی حقیقت»، «نسترن پاشايي» و «زهرا زرکش» انتشارات «قدياني» با برگردان گروه مترجماني هم‌چون «فرزانه كريمي» و «نسترن پاشایی» و بالاخره انتشارات «شریعه توس» نيز اين كتاب‌ها را با ترجمه‌ي «حسین قنبری» روانه‌ي بازار كتاب كرده‌اند. 

ماجراي مجموعه‌ي «ماجراهاي ناگوار» از اين قرار است: ویولت، کلاوس و سانی بودلر سه خواهر و برادر هستند كه زندگي‌شان با شنيدن خبر مرگ پدر و مادرشان ناگهان تغيير مي‌كند. آن‌ها بعد از مرگ والدين‌شان، باید در خانه‌ي کُنت اُلاف (یکی از اقوام دور) زندگی کنند. كنت الاف براي ثروت خانوادگي آن‌ها نقشه‌هايي دارد كه اين نقشه‌ها و اقدامات بچه‌ها داستان‌هاي اين مجموعه‌ي 13 جلدي را مي‌سازد. 

شروع ناگوار، سالن خزندگان، پنجره‌ي بزرگ، کارگاه مصیبت‌بار، مدرسه‌ي سخت‌گیر، آسانسور قلابی، دهکده‌ي شوم، بیمارستان خطرناک، سیرک مرگبار، آبشار یخ‌زده، خطر ماقبل آخر و پایان عنوان‌هاي اين مجموعه‌ي 13 جلدي است. 

«لموني اسنيكت» نويسنده‌ي اين اثر در يك مصاحبه‌‌ درباره‌ي چگونگي نگارش اين كتاب گفته است: «وقتي به دنبال ناشري بودم كه نخستين كتابم را به نام «اصول هشت‌گانه» منتشر كند، به فكر نوشتن يك داستان براي كودكان و نوجوانان افتادم. در حقيقت ناشري به نام «هارپر كالينز» اين كتاب را رد كرد و به من پيشنهاد داد يك داستان براي بچه‌ها بنويسم. من در ابتدا با خودم گفتم: چه فكر احمقانه‌اي!» 

نويسنده‌ي «ماجراهاي ناگوار» اضافه مي‌كند: «البته بعدها در اين‌باره بيش‌تر فكر كردم و تصميم گرفتم با ناشر بيش‌تر صحبت كنم. او از من خواست كتابي بنويسم كه وقتي 10 ساله بودم، آرزوي خواندنش را داشتم. اين شروع كار بود و من نخستين جلد از اين مجموعه را با نام «شروع ناگوار» نوشتم. اثري كه در سال 1999 به بازار كتاب آمد.» 

پس از استقبال نوجوانان از اين مجموعه كتاب‌ها، در سال ۲۰۰۴ فیلمی با همین نام با اقتباس از همین مجموعه کتاب ساخته شد. كارگردان اين فيلم «براد سيلبرگ» است و بسياري از بازيگران مشهور سينما در اين اثر هنرنمايي كرده‌اند. 

كتاب صوتي اين اثر نيز توليد شده است. موزيك متن فيلم «ماجراهاي ناگوار» و ترانه‌هايي كه با اقتباس از اين اثر ساخته شده نيز در قالب آلبومي با نام «گنجينه‌ي غم‌انگيز» به بازار آمده است. علاوه بر اين‌ها، بازي‌هاي مختلفي نيز بر اساس اين داستان ساخته شده كه مورد استقبال طرفداران اين مجموعه قرار گرفته است. 

«ماجراهاي ناگوار» تا كنون به 41 زبان مختلف ترجمه شده و در مجموع 55 ميليون نسخه از آن به فروش رفته است. اين اثر جوايز مختلفي را نيز از آن خود كرده است. جايزه‌ي ادبي كتاب كودك كلورادو، جايزه‌ي كتاب‌خوان‌هاي نوجوان نوادا، جايزه‌ي نن از آن جمله‌اند. 

منبع گزارش: ويكي پديا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط