شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
معرفی فرهنگ عطار فرهنگ جهان را تغییر مي دهد

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر با اشاره به اینکه با معرفی فرهنگ عطار می‌توانیم فرهنگ جهان را تغییر دهیم، بزرگداشت و پاسداشت بزرگان شعر و ادب و فرهنگ را بزرگداشت هویت ملی و اسلامی دانست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر با اشاره به اینکه با معرفی فرهنگ عطار می‌توانیم فرهنگ جهان را تغییر دهیم، بزرگداشت و پاسداشت از بزرگان شعر و ادب و فرهنگ را بزرگداشت از هویت ملی و اسلامی دانست. 

پپنجشنبه ۲۵ فروردین، مراسم گلباران آرامگاه عطار نیشابوری با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی برگزار شد. 

در ادامه، مراسم افتتاحیه همایش بزرگداشت روز ملی عطار نیشاوری در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد و‌ دکتر یحیی طالبیان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، شهر علم و عرفان و معرفت و مردم خونگرم نیشابور را باعث افتخار دانست و افزود: سفر هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان باعث شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند برای این همایش به نیشابور بیاید. 

وی نیشابور را یکی از پنج شهر ایران که در ماندگاری و عظمت و بزرگی می‌توان از آن یاد کرد، معرفی نمود و اظهارداشت: بزرگداشت و پاسداشت از بزرگان شعر و ادب و فرهنگ، بزرگداشت از هویت ملی و اسلامی و پاسداشت از ثروت‌ ملی ما یعنی فرهنگ است. 

طالبیان با بیان اینکه شعر فارسی نشان دهنده سربلندی و عظمت تمدن بزرگ و کهن ماست، افزود: از دیرباز نیز اکثر بزرگان علم و عرفان در نهایت از بازار شعر و شاعری سردرآورده‌اند. 

وی برداشت عطار از شعر را مانند دیگر عارفان، برداشتی عارفانه از قرآن دانست و ابرازداشت: عطار در بستری اسلامی بزرگ شده و بالیده است و حاصل آن ابیاتی است که هر بیت آن گویی چتر گسترده اسلام را بر سر ما سایه افکن می‌دارد. 

قائم مقام وزیر ارشاد در حوزه شعر، برای اسلام سه مکتب معرفی کرد و ادامه داد: اولین مکتب زهد است که عارفان زاهدی که در اوایل اسلام بزرگ شده‌اند آن را معرفی کردند افرادی مثل جنید؛ این مکتب به مکتب بغدادی معروف است. 

وی ادامه سخنان حکیمانه این افراد را پایه‌گذار مکتب خراسانی عنوان کرد و افزود: مکتب خراسانی در اوایل قرن ششم با سنایی آغاز شد و ادامه دهنده آن مولوی و سعدی و حافظ و عطار بودند. 

طالبیان با اشاره به اینکه عطار از برجسته‌ترین شخصیت‌های مکتب خراسانی است، اظهارداشت: تمایز مکتب خراسانی با بغدادی شور و عشق و شورآفرینی است و بیانگر آن هم، این است که اگر عشق را از ادبیات فارسی جدا کنیم چیزی باقی می‌ماند؟ 

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر با بیان اینکه ادبیات عشق است، گفت: عشق به انسان، عشق به ملکوت و عشق به همه ارزش‌های انسانی که جامعه را می‌سازد. 

وی یکی از وادی‌های بلندی را که عطار در آثار خود برای رسیدن به کمال و هویت انسان کامل معرفی کرد، عشق ‌دانست و ابراز داشت: مکتب خراسان و نیشابور، عطار و چنین انسان‌هایی را به بشریت معرفی کردند که توانستند با آثارشان بشریت را تغییر دهند. 

طالبیان با بیان اینکه با بزرگداشت و معرفی فرهنگ عطار می‌توانیم فرهنگ جهان را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: هر چند عاقلانه نیست که بگوییم آثار عطار به اندازه سوره‌های قرآن است اما این نشان‌دهنده عشق مردم نیشابور به شیخ فریدالدین و عطاران بعد از آن در نیشابور است. 

وی با بیان اینکه "تذکره‌الاولیاء" نهایت عشق و علاقه عطار به ائمه اطهار(ع) است، افزود: نکته قابل تامل دیگر، کلمات و واژگانی است که عطار آنها را آفریده است. داستان سیمرغ و شیخ صنعان کافی است که بعد از او صدها شعر و داستان در مورد این دو واژه خلق شوند. 

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر با اشاره به اینکه عطار بر خلاف اکثر شعراء اهل چاپلوسی و تعریف از شاهان نبوده است، اظهارداشت: عطار اعتقاد داشته است جاده‌ی شریعت است که او را به طریقت می‌رساند که نشانه آن اظهار علاقه عطار به ائمه معصومین(ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها