چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
تصحیح‌های شفیعی‌کدکنی ظرافت‌های زبانی عطار را گشود

محمدیوسف نیری، پژوهش‌گر و مصحح ادبی، برتری‌های تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی از آثار عطار را در حسن اتفاق همشهری بودن او با عطار و آشنایی با ظرافت‌های زبانی و نکته‌های دستوری زبان عطار و همچنین شایستگی علمی و دقت‌نظرش می‌داند.\

نیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: حدود 114 کتاب را به عطار نسبت می‌دهند؛ این در حالی است که آثار مسلم او کمتر از این تعداد است. همچنین تصحیح‌های بسیاری از آثار عطار صورت گرفته است. اما برترین تصحیح‌ آثار او و جامع‌ترین شناخت‌نامه‌ای که درباره عطار منتشر شده، کار شفیعی‌کدکنی است.

وی به ارائه توضیحاتی درباره دلیل تاکیدش بر تصحیح‌های انجام شده توسط شفیعی‌کدکنی پرداخت و تشریح کرد: از یک سو شایستگی و لیاقت علمی شفیعی‌کدکنی در این امر موثر بوده و از سوی دیگر همشهری بودن او با عطار حسن اتفاقی است که سبب شده است ظرافت‌های زبانی و نکته‌های دستوری را که دیگران متوجه آن‌ها نشده‌اند به خوبی در میان آثار عطار بررسی کند.

این پژوهش‌گر تاکید کرد: از آن‌جا که تصحیح‌های صورت گرفته توسط شفیعی‌کدکنی همگی دارای مقدمه، توضیح و تعلیقات هستند و به ویژه «منطق‌الطیر» مقدمه بسیار جامعی دارد، من این آثار را  از شاخص‌ترین آثار در معرفی عطار می‌دانم.

وی در ادامه به بدیع‌الزمان فروزان‌فر اشاره و تصریح کرد: کارهای فروزان‌فر در حوزه عطارشناسی نیز کارهای ارزشمندی هستند؛ چراکه او فضل تقدم دارد و از سوی دیگر ادبیات عرفانی را رونق بخشیده است.

نیری افزود: همچنین جلال‌الدین همایی نیز از دیگر افرادی است که در حوزه عطارشناسی کارهای ارزنده‌ای انجام داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که "کتاب «صدای بال سیمرغ» عبدالحسین زرین‌کوب در میان آثار منتشر شده درباره عطار از چه جایگاهی برخوردار است"، اظهار داشت: این کتاب درباره زندگی و اندیشه عطار  است و همچون تمامی آثار زرین‌کوب از ارزش ادبی و پژوهشی بالا و عمیقی برخوردار است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به این که در ارتباط با آثار عطار جای خالی انجام چه پژوهش‌هایی دیده می‌شود، توضیح داد: معتقدم عطار در تمثیلاتی که با زبان گویای خودش به‌کار گرفته است مباحث جدیدی را در حوزه انسان‌شناسی مطرح کرده و در این زمینه صاحب‌نظر است. مقدمه «منطق‌الطیر» او دریای عظیمی در انسان‌‌شناسی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عطار در کنار مباحث کلامی، عرفان را در این حوزه وارد و آن‌را با زبان ادبی و ویژه‌ای مطرح کرده است. بر همین اساس کتاب «منطق‌الطیر» او اثر ادبی بی‌نظیری است که علاوه بر جنبه علمی، در آن به نوآوری در سلوک پرداخته است و هیچ اثری با آن برابری نمی‌کند.

نیری در پایان افزود: متاسفانه تاکنون در این زمینه پژوهش‌های گسترده‌ای صورت نگرفته است. این در حالی است که می‌توانیم پژوهش‌های کاربردی بسیاری را در حوزه عرفان و مباحث انسان‌شناسی در آثار عطار ترتیب دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط