یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
صنعت خبری و عملكرد رسانه‌های عربی در كتابی جديد بررسی شد

مركز قومي ترجمه در مصر چندی پيش كتابی را با عنوان "صنعت خبری و رسانه‌های عربی" منتشر كرد. اين كتاب نوشته نهي ميلر است كه حنان عبدالرحمان آن را به عربی برگردانده است.\

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اليوم السابع، اين كتاب به بررسی ابزارهايی می‌پردازد كه رسانه‌های رسمی برای پروراندن يك گفتمان رسانه‌ای جديد بر پايه‌های حرفه‌اي مشخص در اختيار دارند و به كار می‌گيرند. در اين كتاب نويسنده يك بررسی مقايسه‌ای بين عملكرد شبكه‌های ماهواره‌ای اروپايی و عربی انجام مي‌دهد و مهم‌ترين شباهت‌ها و تفاوت‌هايشان را در "بودجه‌بندی، تكنولوژی، آموزش و فرهنگ كاركنان و زبان (رسانه‌ای) آنان در پوشش خبری دو جنگ خليج فارس و عراق" مقايسه می‌كند.

اين كتاب از چند بخش تشكيل شده است. بخش اول با اشاره به تاريخ صنعت خبری در ميان اعراب و روزنامه‌نگاری و ارزش‌های خبری در آن، منطقه عربی و شباهت‌ها و اختلاف‌هايش را بررسی می‌كند. در بخش دوم هم ادبيات خبری و زبان نگارش اخبار با عنوان "فصيح معاصر" مد نظر قرار می‌گيرد.

در بخش ديگر نويسنده به نزديكی ارزش‌های خبری در جهان عرب و رسانه‌های آمريكايی می‌پردازد كه به طور خاص بر ارزش‌های خبری و اخبار فوری در خبررسانی وگزارش‌های زنده و به‌كارگيری گسترده روزنامه‌نگاران با در نظر گرفتن آنان به عنوان منابع مناسب و قابل اعتماد، متمركز می‌شود. 

نهی ميلر نويسنده مصری ساكن اروپا و استاد رسانه‌های عربی در مركز مطالعات خاورميانه در دانشگاه كپنهاگ است كه در عرصه تخصصی رسانه‌های عربی و تأثير آن بر وضعيت اعراب فعاليت می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها