شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
مطالعه، تفریحی کم هزینه و سرمایه‌گذاری پرسود

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که کتابخوانی نوعی تفریح است، گفت: مطالعه کتاب، تفریحی کم هزینه و سرمایه‌گذاری پرسود است که بدون داشتن ضرر و زیان، آثار مثبت و نتایج مفید آن سالیان سال باقی خواهد ماند.\

کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تعطیلات نوروزی به عنوان فرصت مناسبی برای افزایش میزان کتابخوانی و مطالعه است و با توجه به این که در این ایام فعالیت کار جدي اي صورت نمی‌گیرد و بدن نیاز کمتری به استراحت دارد، می‌توان فرصت‌ بیشتری را به مطالعه و جبران کمبودهای دانشی اختصاص داد. 

وی در راستای افزایش گرایش به مطالعه تصریح کرد: همان‌گونه که اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع مي‌شوند و غذا می‌خورند یا تلویزیون تماشا می‌کننند، باید ساعاتی از روز یا حداقل زمانی در هفته را به مطالعه اختصاص دهند و به صورت دسته جمعی در خانه مطالعه کنند. نوروز بهترین فرصت است که از اجتماع اعضاي خانواده براي رسیدن به این هدف، استفاده کنیم.

جلالی اظهار داشت: مطالعات همراه با برنامه‌ریزی، بهترین روش برای پرکردن اوقات فراغت است؛ به ویژه این که ایام نوروز اوقاتی است که با بیکاری همراه است و بدون خستگی می‌توان به برطرف کردن نیازهای روحی و فکری پرداخت.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «تا چه حد هدیه‌دادن کتاب به عنوان عیدی، روش مناسبی برای نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه می‌تواند باشد؟» گفت: اگر کتاب‌ها با توجه به ذوق، سلیقه و نیازهای فکری هدیه گیرنده انتخاب شوند و پس از پایان یافتن مطالعه آن اثر، میزان علاقه‌مندی خواننده به خواندن کتاب دیگری افزایش یابد، می‌توان گفت که این هدیه، ارزنده‌ترین هدیه‌هاست.

وی مطالعه آثار دینی و اخلاقی به ویژه آثار شهید مطهری را برای مطالعه مناسب خواند و جوانان و نوجوان را به مطالعه چنین آثاری دعوت کرد.

جلالی در پاسخ به اين سوال که "تا چه حد فکر می‌کنید مطالعه این آثار می‌تواند پاسخگوی نیازهای فعلی جوانان و نوجوانان باشد؟"، گفت: مطالعه کتاب‌هایی از این دست که به شخصیت‌سازی‌ دینی، اخلاقی و عرفانی جوانان و نوجوانان کمک می‌کند، در هر زمانی آموزنده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی درباره این که کتاب در سبد خانوارهای ایرانی جایگاه ممتازی ندارد، اظهار کرد: خرید کتاب در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم است اما به صورت کلی باید گفت که کتاب در جامعه ما غریب و مهجور مانده و آن‌گونه که شایسته است، از آن استقبال نمی‌شود. این امر نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان و افزایش برنامه‌های تبلیغی از سوی رسانه‌های جمعی برای ترغیب عموم مردم به مطالعه و پی‌بردن به ارزش‌های کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط