شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
گزارش‌های سفارت انگلیس در دوران ناصرالدین شاه منتشر شد

نخستین جلد از مجموعه مجلدات یادداشت‌های سیاسی ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اولین جلد از مجموعه مجلدات یادداشت‌های سیاسی ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

مجموعه چهارده جلدی «یادداشت‌های سیاسی ایران» در برگیرنده اسناد سفارت انگلیس در فاصله سال‌های 1881 تا 1965 میلادی / 1260 تا 1344 شمسی است که جلد اول آن بازه زمانی 1260 تا 1278 ش را در برمی‌گیرد.

امتیاز رویتر، رقابت روس و انگلیس در اعطای وام به ایران، سفرهای شاه به اروپا، قتل ناصرالدین شاه و روی کار آمدن مظفرالدین شاه بخشی از مهم‌ترین وقایعی است که در گزارش‌های سفارت انگلیس در این دوره به چشم می‌خورد.

این یادداشت‌ها شامل گزارش‌های شخصی سالانه، خلاصه‌های ماهانه، گزارش‌های اطلاعاتی، گزارش‌های سیاسی فصلی، گزارش‌های اتفاقات هفتگی، خاطرات سیاسی روزانه، گزارش‌های مناسبتی، گزارش‌های خارجی، گزارش‌های شخصی و یادداشت‌های حکومت هند می‌شود.

يادداشت‌های سياسی ايران 1260 ـ 1344ش جلد اول (۱۲۷۸ـ۱۲۶۰)   «يادداشت‌های سياسی ايران» دربرگيرنده‌ گزارش‌های سفارت انگليس به وزارت خارجه‌ی آن کشور در فاصله‌ سال‌هاي 1881 تا 1965م/ 1260 تا 1344ش است. اثر پیش رو جلد اول اين مجموعه‌ بزرگِ اسنادی است که وقایع و تحولات فاصله‌ی زمانی 1260 تا 1278 ش را دربرمي‌گيرد.

قتل ناصرالدين شاه در سال 1275ش و تحولات متعاقب آن يکی از برهه‌های سرنوشت‌ساز تاريخ ايران است. ايران در اين سال‌ها شاهد حوادث مهم و تأثيرگذاری بود که در لابه‌لای اسناد و گزارش‌های اين کتاب به آنها پرداخته شده است. امتياز تأسیس بانک شاهنشاهی انگليس، بانک استقراضي روس، تلگراف هند و اروپا، کشتيرانی در کارون، تأسيس قزاق‌خانه، شيلات خزر، انحصار دخانيات و مانند آن ـ که عمدتاً به روسيه و انگلستان اعطا ‌شد و کشور را تا مرز مستعمره‌شدن پيش برد ـ از جمله مسائلي است که حجم زيادی از اسناد اين مجلد را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است پیش از این مجلدات 2، 3، 4، 5، 9، 10، 12و 13 مجموعه «یادداشت‌های سیاسی ایران» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جلد نخست کتاب «یادداشت‌های سیاسی ایران» در 1000 شماره و در 777 صفحه با قیمت 350 هزار تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده اشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها