چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
مجموعه داستان «خواب‌های کرم ابریشم» منتشر شد

کتاب «خواب‌های کرم ابریشم» با 14 داستان کوتاه نوشته محمد سرابی به همت انتشارات صاد به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان‌های این مجموعه در ایران امروز و بین نسل‌های گوناگون رخ می‌دهد. انسان‌هایی که برای رسیدن به آنچه که موفقیت می‌پندارند تلاش می‌کنند؛ اما چشم‌اندازی پیش روی خود ندارند.

در داستان «چشمِ سیاه را فراموش نمی‌کنی» جراح ارشد بیمارستان و استاد دانشگاه، با مرگ ناخواسته یکی از بیماران به شدت متاثر می‌شود در حالی که دیگران تصور می‌کنند چنین اتفاقی برای یک پزشک باتجربه عادی است. در داستان «سولاریس» استاد تئاتر، خبر اجرای مجدد نخستین نمایشنامه‌ای که نوشته بود را می‌شنود و سال‌هایی را به یاد می‌آورد که سرشار از انرژی و پرتکاپو بود. در داستان «آتش اژدها» یک آشپز جوان شرکت نفت، برای کار در دکل نفتی به خلیج فارس اعزام می‌شود؛ اما مشکل اینجاست که او به دلیل دریازدگی نمی‌خواهد این ماموریت را انجام دهد.

شخصیت‌های این مجموعه داستان، چه اهل هنر یا اندیشه باشند و چه فارغ از دغدغه‌های آن، از فشار زندگی روزمره رهایی ندارند. سیاست، اقتصاد، محیط زیست و همه آنچه که جهان را می‌سازد، دائما روزگار آن‌ها را به تلاطم می‌اندازد و آینده را دورتر می‌برد. زمانی که هر کدام از آن‌ها از میانسالی می‌گذرند، گرفتار مشکلی دیگر می‌شوند و آن خاطره‌هایی است که نمی‌توانند از ذهن بیرون کنند. زندگی آن‌ها با خانواده یا بدون آن هیچ‌وقت کامل نیست و تنها رویا‌پردازی‌ها و سرگرمی‌ها جوانی، می‌تواند اندکی آرامش موقت فراهم کند.

از این نویسنده، در سال‌های قبل رمان «ماهی، طوطی و شیاطین میان‌رودان» و زندگی‌نامه «اسامه بن لادن، افسانه یا واقعیت» منتشر شده است. محمد سرابی خبرنگار مطبوعاتی است و یادداشت‌هایی از او درباره جامعه، تاریخ و ادیان در روزنامه‌ها به چاپ رسیده است.
 
در یکی از داستان‌های «خواب‌های کرم ابریشم» می‌خوانیم:
«در مدت کمی زندگیش عوض شد. گوشی موبایل جدید خرید. یک پراید قسطی از شرکت گرفت و شش ماه بعد آپارتمانشان را عوض کردند و به یوسف آباد آمدند. مبلمانشان نو شد و یک تلویزیون با صفحه بزرگ خریدند. زنش ساعت کار کمتری گرفت و دیگر مجبور نبود از صبح تا شب به شاگرد‌های پشت کنکوری درس بدهد. چند بار دست جمعی به گردش رفتیم و ما را برای شام توی رستوران‌های خوب کوهسار و بام تهران مهمان کرد. ما یعنی من و دختر موفرفری که با او دوست شده بودم و دوستیمان طول کشیده بود. یک جور سادگی توی کارشان داشتند. منو غذا را نگاه می‌کردند و درباره اسم‌ها با هم حرف می‌زدند. زندگیشان تازه کمی راحت شده بود ولی خودشان را گم نکردند.»

کتاب «خواب‌های کرم ابریشم» اثر محمد سرابی در 116 صفحه و به‌بهای 46هزار تومان از سوی نشر صاد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها