شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
نگاه چندسویه آذرنگ به ویراستار و ویراستاری کتاب شد

عبدالحسین آذرنگ در کتاب تازه خود به نام «ویراستار و ویراستاری»‌ نگاهی از چند سو به ویراستار و ویراستاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده که از 15 مقاله و یک گفت‌وگوی بلند تشکیل شده، برداشت‌ها و تعریف‎‌های رایج از ویراستار و ویراستاری در جامعه ما را به چالش کشیده است. تلقی نادرست و ناکافی از ویرایش و محدود شدن آن به تغییرات و اصلاحات املایی، رسم‌‎الخطی، انشایی و جنبه‌‎های صوری سبب شده که ویرایش نه فقط از معنا و مصداق اصلی و واقعی‌‌اش دور شود که عرصه‌‎های تازه در ویرایش و دیدگاه‌‎ها و نظریه‌‎پردازی‎‌ها درباره آن نیز در پس پرده غفلت بماند.

مقاله‌ نخست این کتاب مخاطب را با مرزی جداکننده آشنا می‌‎کند که دو شاخه اصلی ویرایش را از هم جدا می‌‎کند، شاخه‌ای که به‌طور مستقیم به نشر ارتباط دارد و به‌ویژه هدایت‌‎کننده نشر اثرآفرین و اداره ‎کننده فعالیت انتشاراتی است و شاخه دیگری که به کتاب مربوط می‎‌شود، گونه‎‌های متنوعی دارد و برخی در کشور ما ناشناخته مانده‌‎اند و اطلاعات مرتبط با آنها در منابع منتشر شده و موجود فارسی دیده نمی‌شود.

به اعتقاد آذرنگ علت اینکه ویراستاران تازه‌کار یا دانشجویان ویراستاری ما در تعریف قلمرو ویراستاری با مشکل روبه‌رو می‌شوند پیش‌پنداری است که از نشر توسعه‌نیافته دارند و آن را به همه نشرها در سراسر جهان تعمیم می‌دهند.

ویراستاری و ویرایش هر دو به یک معناست. در این کتاب هر دو به کار رفته است. تفاوت کاربرد آنها جز در حالت‌های ترکیبی، اقتضای جمله، آهنگ و موسیقی واژه در جمله و در ترکیب نیست. برخی ترکیب‌ها با ویرایش ممکن یا مستحسن است و برخی با ویراستاری اما در این کتاب از واژه ویراستار و ویراستاری بیشتر استفاده شده است نه از واژه‌های ویرایشگر و ویرایشگری.

دیگر مقاله‌های کتاب نیز به بیان تعریف‌های ویرایش و ویراستاران، تبیین ویرایش ساختاری و محتوایی و ویرایش تکوینی، روشن کردن هدف از ویرایش، ویرایش از دیدگاه نشر و ناشران، نشر و ویرایش از دیدگاه صاحب‌نظران ژاپنی، انگلیسی و استرالیایی، نگاه فراخ به ویرایش، آسیب‌شناسی ویرایش در ایران، ناکافی‌بودن تعداد ویراستاران ادبی کشور، انسجام در عرصه ویراستاری و تاریخ تطور ویرایش در ایران اختصاص دارند.
 
گفت‌وگوی مفصل پایان کتاب نیز گزیده و دستچینی از چند مصاحبه مطبوعاتی درباره ویراستاری و ویراستاران و جنبه‌های مختلف آن و نیز محصول چندین نشست گفت‌وگو و پرسش و پاسخ با دانشجویان دوره‌های نشر و ویراستاری است.

هدف از این کتاب، تغییر در تلقی‌‎های رایج از ویراستار و ویراستاری و بازاندیشی در آموزش آن است چراکه رشد و توسعه هریک از شاخه‌‎های‌ نشر که ویرایش یکی از آنهاست و آشنایی با دیدگاه‌‎ها و تحولات تازه در این زمینه‌‎ها، از عامل‎‌های تاثیرگذار بر روند غنا و رشد فرهنگی ماست.

مخاطبان اصلی این کتاب، ویراستاران، ناشران، دانشجویان ویرایش و نشر، دانشنامه‎‌‌نگاران، روزنامه‌‌نگاران، کتابداران و اطلاع ‏رسانان و کسانی ‎هستند که فعالیت‌‎های ویرایشی به گونه‌‎ای به مسئولیت‌‏ها، وظایف و فعالیت‌‏های آنها مربوط می‎‌‌شود.

انتشارات ققنوس کتاب «ویراستار و ویراستاری» را در 319 صفحه و بهای 120 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها