سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
مستندنگاری‌ها، متنوع‌ترین و کیفی‌ترین آثار جایزه ادبی هستند

وجیهه سامانی، دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید دارد که در میان آثار ارسالی در بخش‌های مختلف این جایزه، کتاب‌های حوزه مستندنگاری رشد کمی و تنوع موضوعی قابل توجهی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وجیهه سامانی، دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در آستانه برپایی مراسم اختتامیه جایزه جلال آل احمد در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی کتاب با اشاره به اینکه در دبیری علمی این دوره تلاش کرده با وجود فشار و استرس این مسئولیت، امور مدیریت و هماهنگی را به خوبی انجام دهد، گفت: مسلما در داوری کتاب حوزه‌های علوم انسانی قدر مطلق وجود ندارد و نمی‌توان همه را راضی کرد. اینکه نسبت به داوری‌های یک جایزه حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود و نقدهایی را می‌شنویم نشان‌دهنده پویایی جایزه است.

سامانی با بیان اینکه تمام داوران دوره پانزدهم جایزه جلال متعهدانه با آثار روبه‌رو شدند و به هیچ عنوان سلیقه خود را وارد نکردند، افزود: داوران تمام کتاب‌ها را با دقت و حساسیت تورق و بررسی کردند. خوشبختانه هیچ داوری نظر شخصی و مغرضانه نداشت و نتایج داوری حاصل اجماع و تصمیم عموم به نحو متخصصانه و عالمانه و بدون هیچ اعمال نفوذ بود. به عنوان دبیر علمی در تمام جلسه‌های داوری حضور داشتم و از نزدیک شاهد جریان منصفانه و دقیق کار داوران بودم.

دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان کرد: در این دوره با رشد چشمگیر در تعداد رمان‌های ارسالی به دبیرخانه روبه‌رو شدیم و هنوز کم‌بارترین بخش، نقد ادبی بود که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. البته تعداد آثار این بخش از 27 عنوان در دوره چهاردهم در این دوره به 77 عنوان رسید. در میان این بخش‌ها، داوران از مستندنگاری رضایت زیادی داشتند و در این بخش ضمن رشد 90 درصدی تعداد نسبت به دوره قبل تنوع موضوعی و کیفیت مطلوب را نیز شاهد بودیم.

وی همچنین درباره بخش‌های جنبی جایزه جلال توضیح داد: این بخش‌ها شامل ویرایش، مستندنگاری درباره سردار سلیمانی و بخش مدافعان سلامت و کروناست که آثار مورد بررسی در سه سال اخیر منتشر شده‌اند. منتخب هر یک از این بخش‌ها در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.

سامانی همچنین از همراهی خوب مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیرخانه جایزه جلال با داوران و اعضای هیات علمی قدردانی کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها