یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
حقيقت عاشورا بايد از دوران ابتدايي در كتاب‌ها جاي‌ بگيرد

نویسنده کتاب‌های عاشورایی، دروني‌كردن فرهنگ عاشورايي را مستلزم جاي‌دادن حقيقت عاشورا در كتاب‌هاي دوران ابتدايي دانست./

دكتر سید حسن موسوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان لزوم زمینه‌سازی قبلی برای فرهنگ‌سازی عاشورایی، متذکر شد: کودکان باید از همان دوره تحصیلات ابتدایی با زبانی ساده و منطقی با قیام عاشورا آشنا شوند و چه بهتر كه اين آشنايي در محيطي چون مدرسه و بر مبناي كتاب باشد. 

وي با تأكيد بر لزوم ايجاد آمادگي ذهني دانش‌آموزان و کودکان، گفت: بايد از دوران كودكي كه ظرفيت بيشتري براي يادگيري و دروني‌شدن آموزه‌ها وجود دارد، از نظر علمی و اعتقادی به غناي افكار پرداخت تا آنها در بزرگسالي نيز بر مبناي منطق و عقل‌گرایی درباره «پیام عاشورا» صحبت و مباحثه کنند.

نویسنده کتاب «زندگی سیاسی ـ فرهنگی شیعیان بغداد»، برنده دومین جشنواره فارابی، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مبلغان و مدرسان تاریخ اسلام به ویژه درباره قیام عاشورا از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و در برخی موارد نمی‌توانند به پرسش‌های دانشجویان با منطق و تحلیل درست پاسخ دهند. در این صورت اگر دانشجویان با مطالعه کتابی که مطالب آن خلاف واقعه تاریخ اسلام است، برخورد کنند، توانایی تحلیل نظریات مخالف را نخواهند داشت. 

وی که استاد بازنشسته «تاریخ اسلام و ایران باستان» دانشگاه شیراز است، اظهار داشت: باید دست از شعار برداریم و با حماسه عاشورا، علمی، عقلی و منطقی برخورد کنیم و از طریق کتاب‌های اسلامی و رسانه‌های جمعی به ترویج حقیقت عاشورا بپردازیم. 

دكتر موسوي با بیان این که «در برخی مواقع اطلاعات ناکافی می‌تواند موجب بروز برخی از شبهات در دین اسلام شود»، اظهار داشت: آگاهی از منابع معتبر دینی و استناد به حقیقت اسلام ،همراه با مباحثات منطقی و عقلانی، می‌تواند بسیاری از تحریفات ایجاد شده در این زمینه را به صورت ریشه‌ای از ميان بردارد.

وی بهترین راهکار برای زدودن افکار اختلافی و تحریفات دینی و عاشورایی را استفاده از مبلغان، سخنرانان و استادان آگاه و با تجربه دانست و گفت: ما باید زمینه را برای مطرح‌شدن اشکال‌ها و شبهه‌هایی که در ذهن نسل جوان و دانشجویان ایجاد می‌شود، فراهم کنیم تا آنها بتوانند این مسایل را مطرح کنند و جواب درستی برای آن بیابند. 

اين نويسنده ديني با اشاره به گسترش تبلیغات سوء از طرف مخالفان اسلام و تشیع، بیان داشت: کسانی باید به تالیف و تدریس در این زمینه بپردازند که آگاهی و تسلط کاملی دارند و می‌توانند از طریق عقلی و تحلیلی پاسخ قانع‌کننده‌ای را ارائه دهند. 

درباره کتاب «زندگي سياسي و فرهنگي شيعيان بغداد» گفت: در اين اثر مقطعی را بررسی کردم که تاکنون كمتر به آن پرداخته شده بود و کوشیدم مطالبی را بیان کنم که اختلاف شیعه و سنی را در حدی که الان تبدیل به فاصله شدیدي شده، از ريشه بررسي كنم و نشان دهم كه اين موضوع تنها در حد كلام و لفظ بوده و برخي از خلفاي پيشين به آن دامن زده‌اند.

اين محقق تاريخ اسلام، معتقد است برخي از خلفاي بنی‌عباس به دلیل ترس و وحشتی که از ائمه‌ اطهار(ع) و شخصیت‌های علوی داشتند، اختلاف میان شیعه و سنی و به ویژه حنبلیان و شیعیان را گسترش دادند.   

 دكتر موسوي تاكنون بيش از 30 مقاله و پنج كتاب در زمينه‌هاي تاريخ ايران باستان و ايران اسلام منتشر کرده است. از تأليفات وي مي‌توان كتاب‌هاي «شناخت و نقد منابع تاريخ ايران باستان»، «فرهنگ و تمدن ساساني آرمانگرا»، «زندگي سياسي و فرهنگي شيعيان بغداد»، «واژه‌نامه و گويش گاوكشك» و «گوشه‌هايي از آداب و رسوم مردم كوهمره نودان» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط