یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
«نگاهی از درون به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران»؛ برگ دیگری از تاریخ مجادله‌برانگیز

کتاب «نگاهی از درون به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران» برگ دیگری از تاریخ مجادله‌برانگیز چریک‌های فدایی خلق است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «آن‌چه نگرانی مرا تشدید کرد درک این واقعیت بود که تاریخ را اگر روایت و از آن دفاع نکنی، و علف‌های هرز تحریف را که ممکن است انبوه شوند و آن را به طور کامل بپوشانند و خفه کنند پاک نکنی، ممکن است بمیرد. چه کسی گفته است که تاریخ به خودی خود بر صدر می‌نشیند و «صدا» به خودی خود می‌ماند؟ به چشم خود می‌دیدم که در بسیاری موارد اگر شاهدان به پیله‌ انفعال فرو بروند، در بهترین حالت تاریخ به دست «سکوت» رها خواهد شد، و این در شرایطی است که «دروغ» تاریخ را ننویسد که از هر مورخی فعال‌تر و پرطرفدارتر و پرکارتر است و به منافع بسیاری گره خورده است و به‌ویژه با «سکوت» جری‌تر هم می‌شود. (ص 17)» این جملات سطوری از کتاب تازه منتشر شده «نگاهی از درون به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران» است که به قلم بهمن تقی زاده از سوی نشر نی به بازار کتاب آمده است. 

این کتاب برگ (و به‌عبارتی برگ‌های) دیگری از تاریخ مجادله‌برانگیز چریک‌های فدایی خلق است و این‌بار روایت‌هایی از درون این سازمان و سرگذشت اعضایی که در برخی روش‌های سازمان تجدید نظر کردند و مبارزه مسلحانه را دیگر بی‌حاصل می‌دانستند و سرانجام در آبان ۱۳۵۶ با انتشار بیانیه‌ای از سازمان جدا شدند.

بهمن تقی‌زاده از سال ۱۳۵۴ به چریک‌های فدایی پیوست و زندگی مخفی در پیش گرفت. او متأثر از تورج حیدری بیگوند سیاست‌های چریکی و مبارزه مسلحانه را به پرسش گرفت ‌و مبارزه سیاسی را ارجح دانست. این دو، هنگامی که سازمان را بی‌اعتنا به بحث‌های نظری خود دیدند کتابی با نام تئوری تبلیغ مسلحانه، انحراف از مارکسیسم-لنینیسم نوشتند که «به صورت تطبیقی، نظرگاه‌ها و تجربیات مذکور در چه باید کرد؟ [نوشته لنین] را با شرایط و مشکلات کنونی ما مقایسه کند.»

تورج حیدری بیگوند در مهر ۱۳۵۵ به دام ساواک افتاد و خودش را با سیانور کشت، اما بر اساس روایت نویسنده کتاب، همفکران او کم‌کم به فکر انشعاب افتادند و سرانجام، تقی‌زاده و نوزده نفر دیگر از سازمان جدا شدند و به حزب توده پیوستند.

تقی‌زاده در مقدمه به مورخانی که می‌کوشند بخشی از تاریخ چریک‌های فدایی را پاک کنند می‌تازد و می‌گوید تمام کسانی که به تاریخ سازمان پرداخته‌اند یا گروه منشعب را نادیده گرفته‌اند یا به تخطئه آن پرداخته‌اند. به این ترتیب، او برای اصلاح روایت‌ها و «دفاع از تاریخ زدودن علف‌های هرز تحریف» نه‌فقط وقایعی را که در بطن آن‌ها بوده شرح داده، بلکه به گفت‌وگو با ۹ نفر دیگر از اعضای گروه منشعب نشسته و آن‌ها را جداگانه در بخش دوم کتاب آورده است.

مورخان عدد واحد و دقیقی از اعضای گروه منشعب به دست نداده‌اند. مازیار بهروز تعداد آنان را «از ده نفر کمتر» ذکر کرده است. تقی‌زاده نام بیست نفر را در کتاب فهرست کرده و در پیوستی سابقه آن‌ها را مختصراً نوشته است. پیوست‌های کتاب، علاوه بر این فهرست و چند سند، شامل یک فرهنگ اصطلاحات زندگی چریکی هم می‌شود.

کتاب «نگاهی از درون به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، تاریخچه گروه منشعب» به قلم بهمن تقی‌زاده در 791 صفحه به قیمت صد و هشتاد هزار تومان به چاپ رسیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها