دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
​نگاهی به فيلم هيس! با محوريت زبان‌شناسی جنسيتی

منتشران انديشه كتاب «زبان‌شناسی جنسيتی، با نگاهي به فيلم هيس! دخترها فرياد نمي‌زنند» را به قلم پونه محمدي و ستاره مجيدي منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این كتاب تلاش شده با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» از منظر زبان‌شناسی جنسیت پرداخته شود.

هدف از این اثر کشف و شناسایی لایه‌های پنهان کلام با توجه به متغیر جنسیت، تحلیل گفتمان انتقادی از منظر زبان‌شناسی جنسیت و بررسی تأثیر جنسیت بر ایجاد تفاوت‌های کلامی و واژگانی در اين فیلم است. يافته‌ها حاكي از آن است كه جنسیت یکی از عوامل تأثیرگذار بر گفتار است، مردان هنگام صحبت کردن بیشتر از زنان از جملات مجهول استفاده می‌کنند، شخصیت‌های زن هنگام صحبت کردن بیشتر از مردان از جملات منفی استفاده می‌کنند.

شخصیت‌های مرد هنگام صحبت کردن بیشتر از زنان از جملات امری استفاده می‌کنند. همچنین شخصیت‌های زن هنگام صحبت کردن بیشتر از مردان از ضمایر اول شخص استفاده می‌کنند. شخصیت‌های زن هنگام صحبت کردن بیشتر از مردان، فعل را در جملات خود حذف می‌کنند. شخصیت‌های مرد هنگام صحبت کردن بیشتر از زنان، از سبک محاوره‌ای استفاده می‌کنند و همچنین شخصیت‌های مرد در هنگام صحبت کردن بیشتر از زنان، رشته کلام را در دست می‌گیرند.

منتشران انديشه كتاب «زبان‌شناسی جنسيتی، با نگاهي به فيلم هيس! دخترها فرياد نمي‌زنند» را در 128 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها