شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
«گزارش دوازدهمین جشنواره نقد کتاب» منتشر شد

کتاب «گزارش دوازدهمین جشنواره نقد کتاب» به کوشش علی علی‌محمدی و الهه رجبی‌فر از سوی خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه و قدردانی از منتخبان دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی مؤسسه خانه کتاب، حسن اسلامی‌اردکانی، دبیر علمی جشنواره و جمعی از اهالی قلم چهارشنبه (2‌دی‌ماه) در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
 
در این دوره از جشنواره نقد کتاب 630 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان، 559 مقاله قابل بررسی بودند و وارد چرخه داوری شدند. همچنین از میان 559 مقاله، 209 مقاله به مرحله دوم داوری‌ها راه‌یافتند.

در این دوره آثار در 16 گروه «کلیات و اطلاع‌رسانی»، «میراث‌پژوهی»، «فلسفه، کلام و عرفان»، «علوم تربیتی و روانشناسی»، «دین»، «علوم اجتماعی»، «زبان»، «علوم و فنون»، «هنر»، «ادبیات فارسی»، «ادبیات داستانی»، «شعر»، «ادبیات عربی»، «ایران و اسلام»، «تاریخ و جغرافیا» و «کودک و نوجوان» بررسی شدند.
 
مؤسسه خانه کتاب با هدف آشنایی مخاطبان با کم و کیف این دوره از جشنواره نقد کتاب، کتاب «گزارش دوازدهمین جشنواره نقد کتاب» را منتشر کرده است.
 
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در مقدمه این اثر چنین بیان کرده است: «از جمله تأثیرگذارترین عوامل کیفیت‌بخشی به کتاب‌های منتشر شده، نقد کتاب است. در نقد کتاب دو تأثیر عمده کاملاً محسوس است؛ اول بازدارندگی از نگارش بد و دوم استانداردسازی و کیفیت‌بخشی در نگارش‌های بعدی. منتقد با نگارش‌های خود نوعی احساس عدم امنیت برای نگارش‌های ناپخته و بد ایجاد خواهد کرد و این اتفاق باعث می‌شود که هر نویسنده‌ای در ابتدای امر وقتی قلم به دست می‌گیرد و اقدام به نگارش اثری می‌نماید، بداند که به هر روی، اثرش در معرض نقد منتقدان قرار خواهد گرفت. از این روی با دقت بیشتری اقدام به تألیف، تصحیح و یا ترجمه اثری می‌کند. این در حالی است که همین عامل در حوزه نشر نیز دست و دل ناشران آثار را می‌لرزاند. بر همین اساس هنگام چاپ اثر کمال‌دقت در انتخاب و انتشار را به خرج خواهند داد. شخصاً معتقدم به دلیل عدم انتشار نقد و پرداختن به نقد کتاب طی یک دهه گذشته است که حجم انبوهی از کتاب‌سازی‌ها صورت گرفته است...»
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در بخش دیگر مقدمه این اثر از دیگر مزیت نقد به استانداردسازی و آموزش نگارش خوب اشاره کرده و چنین توضیح داده است: «منتقدان با نگاه تیزبین و موشکافانه خود و با جراحی و کالبدشکافی اثر مورد نقد این امکان را هم به نویسنده هم به خواننده می‌دهند که با فراز و فرود اثر آشنا شده و خوب و بد اثر را دریابند و از همین حیث با اسلوب تألیف خوب آشنا شوند. نویسنده درمی‌یابد که در آثار بعدی خود چه نکات و ملاحظاتی را باید به کار بندد و خواننده نیز در سیر مطالعاتی خود ملتفت خواهد شد که چه اثر یا آثاری را باید بخواند و یا به چه شکل باید مورد توجه قرار دهد.»
 
سیدحسن اسلامی‌اردکانی، دبیرعلمی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب نیز در بخش «سخن سردبیر» چنین بیان کرده است: «کار منتقدان، هر چند ظریف و سنجیده، غالباً رنجاننده است و نویسندگان در بهترین حالت با ناقدان کنار می‌آیند، اما معمولاً از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. دشواری کار نقد و ناقدان همین است. در حالی که همه به اعتبار و ارزش نقد وقوف دارند و آن را می‌ستایند، در عمل کمتر سینه گشاده‌ای در برابر نقد دارند. به همین سبب، معمولاً با نقد و ناقدان دوگانه رفتار می‌شود؛ به شکل کلی کارشان ستوده اما ـ و غالباً به «اما»یی درشت ـ در سطح فردی اعتبارشان به چالش گرفته و گاه انکار می‌شود.
 
جشنواره‌‌هایی از این دست، گامی است کوتاه در جهت غلبه بر این دو گانگی و تقویت فرهنگ نقد و نقادی و به کرسی نشاندن اعتبار آن در عمل. هنگامی که از منتقدان مشخص و به دلیل آثار معین آن‌ها تجلیل می‌کنیم، ارزش کارشان را به رسمیت شناخته‌ایم و از کوشش قلمی آن‌ها اندکی سپاسگزاری کرده‌ایم.»
 
کتاب «گزارش دوازدهمین جشنواره نقد کتاب» از بخش‌های «نمایه مقالات ارسالی»، «نمایه مقالات ارسالی، تارنماها، وبلاگ‌ها و پایگاه‌های خبری»، «نمایه مقالات راه‌یافته به مرحله دوم داوری»، «جدول آماری مقالات ارسالی و راه‌یافته به مرحله دوم داوری»، «نمایه آثار برگزیده و شایسته‌قدردانی» و «معرفی مقالات برگزیده و شایسته‌قدردانی و پدیدآورندگان آنها» تشکیل شده است.
 
در «بخش ویژه» این اثر، قاسم هاشمی‌نژاد به عنوان منتقد پیشکسوت، مسعود راستی‌پور، منتقد جوان و علی میرزایی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه نگاه نو معرفی شده‌‌اند.
 
«کارنامه دبیرعلمی و داوران» نیز بخش دیگر این کتاب است. در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب ابوالقاسم اسماعیل‌پور، اسماعیل امینی، نعمت‌الله ایران‌زاده، بهروز ایمانی، محمود بشیری، عبدالحسین بصیره، اسماعیل بنی‌اردلان، علی بوذری، علی بهرامیان، بهمن پازوکی، فیروز جلالی‌زنوزی، محسن حاجی‌زین‌العابدینی، سیدکاظم حافظیان‌رضوی، نجفقلی حبیبی، مریم حسینی، محمد ابراهیم‌ذاکر، محمدکاظم رحمان‌ستایش، سیدعلی‌محمد رفیعی، روزبه زرین‌کوب، سیدصادق سجادی، محمد سعیدی‌مهر، اسدالله شعبانی، شهاب‌الدین عادل، عنایت‌الله فاتحی‌نژاد، علی گنجیان‌خناری، بهروز محمودی‌بختیاری، محمد مرادی، نورالله مرادی، حسین مسرت، مهدی منتظر‌القائم، مجتبی منشی‌زاده، مصطفی موسوی، محمدعلی مهدوی‌راد، سیداحمد نادمی، مسعود ناصری‌دریایی، سیروس نصرالله‌زاده، احمد نقیب‌زاده، حسین نوری‌نیا، حسین وثوقی و حسین یکتا اعضای داوران را تشکیل می‌دادند.
 
در بخش پایانی این کتاب، نسخه جدید تارنمای جشنواره نقد کتاب به نشانی  www.naghdeketab.ir معرفی شده است. همچنین «پیوست‌ها» از دیگر عناوین پایانی این اثر است که در آن، آیین‌نامه جشنواره نقد کتاب، برگه ارزیابی داوران و فراخوان دوازدهمین جشنواره نقد کتاب ارائه شده‌اند.
 
کتاب «گزارش دوازدهمین جشنواره نقد کتاب» به کوشش علی علی‌محمدی و الهه رجبی‌فر، با شمارگان 500 نسخه، در 180 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها