دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
شعر عاشورایی نباید عرصه‌ای کاسبکارانه باشد

کامران شرفشاهی معتقد است که این روزها اغلب شعرسرایی‌ها درباره سیدالشهدا(ع) مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. وی گفت که برخی اشخاص حتی در ساحت امام حسین(ع) نیز دست از مقاصد ناخوب خود برنمی‌دارند؛ در حالی که این عرصه عرصه ادب و اخلاص است و می‌بایست اگر حرکتی هم به نیت حمایت از شاعران آیینی صورت ‌گیرد، فراگیر باشد و به طیفی خاص محدود نشود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شرفشاهی گفت: همه شعرهای عاشورایی را نمی‌توان در یک حد و اندازه به شمار آورد. برخی از این شعرها از استحکام و اندیشه افزون‌تری برخوردارند و برخی دیگر در مراتب نازل‌تری دسته بندی می‌شوند. چنانچه بسیاری از سروده‌هایی که در زمینه حماسه عاشورا سروده شده است، آثاری منظوم هستند که صرفاً به بیان واقعه اکتفا کرده‌اند و از عناصر شعری و همچنین اندیشه‌های سرشار کمتر بهره برده‌اند.

صاحب کتاب «قبله آفتاب» در این باره که آیا می‌توان در عرصه شعر عاشورایی شاهد رشد، شنیدن و خلق اشعار موزون غیر کلاسیک(نیمایی) باشیم توضیح داد: نکته مهم شعریت یک اثر است. اگر اثری دارای برخورداری از اندیشه و عاطفه بالایی باشد، قطعا با مخاطب ارتباط برقرار خواهد کرد. چنانکه مرحوم سید حسن حسینی در مجموعه شعر «گنجشک و جبرییل» به این موفقیت دست پیدا کرد یا شاعران دیگری که در عرصه شعر نیمایی آثار ارزنده‌ای پدید آورده‌اند از کتاب‌های آنان استقبال چشمگیری شده است.

وی افزود: البته جا برای تجربه و طبع آزمایی در این زمینه باز است و برخی از شاعران با این پیش داوری که غالباً مردم از شعرهایی که در قالب‌های کلاسیک سروده می‌شود استقبال بیشتری می‌کنند، کمتر به حضور در قالب‌های نو رغبت نشان می‌دهند و در واقع می‌توان گفت حجم بسیار فراوان مراثی عاشورایی در قالب کلاسیک تولید می‌شود. البته هیچ چیز نباید مانع آن شود که شاعران امروز از رویکرد به سمت قالب‌های نو بازبمانند.

شاعر مجموعه شعر «از همیشه عاشقانه‌تر» در این باره که آیا مضامینی که در روز اربعین دستمایه سروده‌ها قرار می‌گیرند باید با شعرهای روز عاشورا متفاوت باشند یا خیر، ادامه داد: اربعین حضرت امام حسین(ع) یکی از فرازهای مهم تاریخ اسلام است؛ به گونه‌ای که هرگاه واژه اربعین شنیده می‌شود همگان بی اختیار به یاد فاجعه کربلا و نهضت خونین امام حسین(ع) در سال شصت و یکم هجری می‌افتند.

شرفشاهی یادآور شد: شعرهایی که درباره اربعین سروده شده است، بیانگر پیروزی زود هنگام آن حضرت و خاندان مکرمش در مواجهه با دستگاه ستم پیشه یزید است و در این شعرها حضور حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) که در بارگاه یزید حقانیت حضرت امام حسین(ع) را به اثبات رساندند و دشمنان خود را به شرمساری افکندند بیشتر نمایان است؛ هر چند که در بعضی از سروده‌ها به واقعه عاشورا و سلحشوری‌های حضرت امام حسین(ع) و اصحاب وفادار آن حضرت نیز اشاره شده است اما تم اصلی شعرهای عاشورایی یعنی پیروزی خون بر شمشیر و نصرت مجاهدان در راه خدا در آن‌ها دیده می‌شود.

وی گفت:  تا کنون حمایت چشمگیر یا گسترده‌ای از شاعرانی که به طور واقعی و با اخلاص درباره حضرت سیدالشهدا(ع) شعر سروده‌اند، صورت نگرفته است و شعر عاشورایی بدون چشمداشت و با احساس ارادت و عشق راستین شاعران به راه خود ادامه داده است. البته برخی‌ها با عنوان حمایت‌های دولتی در طول سال‌های گذشته وارد این حوزه شده‌اند و از این نمد برای خود و نزدیکانشان کلاه‌های متعددی درست کرده‌اند.

این نویسنده افزود: در فضایی که به وجود آمده بهتر است با کسانی که در‌صدد سوءاستفاده از این موضوع هستند، برخورد جدی شود. جای دریغ دارد که گفته شود بعضی اشخاص حتی در ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع) نیز شرم نمی‌کنند و دست از سوء‌استفاده‌های خود برنمی‌دارند؛ در حالی که این عرصه عرصه ادب و اخلاص است و می‌بایست اگر حرکتی هم به نیت حمایت از شاعران آیینی صورت می‌گیرد، فراگیر باشد و فقط به طیف و اشخاصی مشخص محدود نشود.

شرفشاهی متولد تهران است. «راز سرفرازی»، «سبز و سپید و سرخ»، «سرشار از انتظار»، «قبله آفتاب»، «اوج» و «گزیده ادبیات معاصر» (مجموعه شعر) از آثار اوست.
 
مجموعه شعر «از همیشه عاشقانه‌تر» تازه‌ترین اثر این شاعر است که پاییز امسال(1392) از سوی انتشارات تجلی مهر روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط