دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
پایین‌بودن سطح کیفی آثار انقلاب اسلامی جایزه ادبی غنی‌پور

خسرو باباخانی، داور بخش رمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور از پایین‌بودن سطح کیفی آثار این بخش ابراز تاسف کرد./

باباخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: متاسفانه نویسندگان آثار بخش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چون اغلب جوان هستند و آن دوران را از نزدیک درک نکرده‌اند، بر اساس مشاهدات و شنیده‌های خود که در بسیاری  موارد از طریق فیلم‌های ساخته شده در این حوزه حاصل می‌شوند،  به تولید اثر می‌پردازند.

وی ادامه داد: بیشتر این نویسندگان شاید به دلیل کاهلی، بدون تحقیق و پژوهش در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثاری را خلق می‌کنند که بسیار سطحی هستند؛ به‌گونه‌ای که نهایت فعالیتی که انقلابیون مطرح در آثار آن‌ها انجام می‌دهند، توزیع اعلامیه، نوشتن شعار بر دیوار و شرکت در تظاهرات است!

داور بخش رمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور با بیان این‌که فیلم‌های تولید شده در حوزه انقلاب اسلامی نقش مهمی در شکل‌گیری اذهان نویسندگان این حوزه دارند، افزود: در همه آثار بخش انقلاب اسلامی این دوره از جایزه همواره به یک ساواکی می‌رسیم که تنها کارش، دستگیری مبارزان انقلابی و شکنجه دادن آن‌هاست؛ البته معتقدم که این مشکل منحصر به نویسندگان این حوزه نیست، بلکه اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه تولید می‌شوند، تنها به این بُعد از جریانات انقلابی می‌پردازند.

باباخانی با بیان این‌که تاریخ قابل تحریف نیست، عنوان کرد: نسل‌های جدید و نسل‌های آینده باید بدانند که انقلاب اسلامی، تنها به شعار دادن، پخش اعلامیه و شرکت در تظاهرات محدود نمی‌شود، بلکه افرادی مانند عزت‌‌شاهی، احمد احمد و خانم دباغ بودند که در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، خونِ‌دل‌ها خورده‌ و جانفشانی‌ها کرده‌اند. آن‌ها باید بدانند که در دوران انقلاب اسلامی چه حرکت‌های اساسی و زیرزمینی صورت گرفته‌است که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامیده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت صادق بودن راوی این‌گونه آثار گفت: پیشنهاد می‌کنم نویسندگان حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تحمل کمی سختی به صورت میدانی در این عرصه ورود کنند تا بتوانند با اِشراف بیشتر  به تولید آثار غنی بپردازند. همچنین نقش مسوولان فرهنگی کشور، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره بسیار موثر است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان با افزایش تعداد شمارگان کتاب‌های این حوزه و حمایت‌های مالی از نویسندگان آن‌ها، زمینه ایجاد انگیزه در نویسندگان برای خلق آثار بهتر را فراهم کرد.

داور بخش رمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی باهدف نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور از دیگر راهکارهای برطرف‌شدن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آثار محسوب می‌شود. در این نشست‌ها می‌توان با بیان دلایل انتخاب آثار، هم آن‌ها را بیش از پیش معرفی کرد، هم در راستای ترویج اصول نگارش در حوزه انقلاب اسلامی گام برداشت.

باباخانی درباره آثار دفاع مقدس این دوره از جایزه گفت: در بیشتر این آثار جز کُشت‌وکُشتار و تکرار صحنه‌های شهادت افراد، موضوع قابل توجهی دیده نمی‌شود! در آثار این حوزه، شخصیت‌پردازی و پرداختن به زاویه جدید از جنگ به‌ندرت دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: در مقایسه میان آثار حوزه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باید گفت که در مجموع آثار حوزه دفاع مقدس از سطح کیفی بالاتری از آثار حوزه انقلاب اسلامی برخوردارند؛ زیرا نگارش در حوزه دفاع مقدس سابقه‌ای طولانی دارد و از اوایل جنگ آغاز شده‌است اما نوشتن درباره انقلاب اسلامی به‌تازگی رواج یافته‌است. بنابراین، نویسندگان این حوزه، هنوز به کسب تجربه‌های فراوان نیازمندند.

سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور اسفندماه امسال، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط