دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
شاعران سپید، پیشرو عرصه مقاومت‌اند

مجید سعدآبادی، شاعر «گل‌فروش مسلمان» که در دومین دوره جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) رتبه برگزیده را دریافت کرد، معتقد است: افرادی که در حوزه ادبیات مقاومت دست به انتشار کتاب آن هم در قالب شعر سپید زده‌اند، در این حوزه پیشرو هستند.-

سعدآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: با سرودن مجموعه شعر «گل‌فروش مسلمان» کوشیدم تجربه‌هایم را در قالب شعر سپید ادبیات جنگ به عرصه ادبیات مقاومت انتقال دهم.

وی ادامه داد: بخشی از مجموعه «گل‌فروش مسلمان» به تجربه‌هایم در حوزه ادبیات مقاومت که از تالیف سایر کتاب‌هایم حاصل شده‌اند، اشاره دارد و بخش دیگر، وابستگی بنده به این حوزه را بیان می‌کند.

برگزیده بخش شعر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌المللی اسلامی در پاسخ به این سوال که «چرا از قالب سپید برای سرودن اشعار خود در حوزه ادبیات مقاومت استفاده کرده‌اید؟» گفت: به نظرم شعر سپید بهترین شکل برای ارایه ادبیات مقاومت است. معتقدم شعر کلاسیک به دلیل داشتن چارچوب‌های ویژه به سختی مفهوم مورد نظر شاعر حوزه مقاومت را منتقل می‌کند اما «شعر سپید» به دلیل داشتن قالب روان، کارکرد ویژه‌ای در این حوزه دارد و می‌تواند به راحتی مفاهیم مورد نظر شاعر را به مخاطبان انتقال دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه ادبیات مقاومت، شعر سپید به ندرت دیده می‌شود و بیشتر آن‌ها نیز در قالب کتاب عرضه نشده‌اند. بنابراین، معتقدم افرادی که در حوزه ادبیات مقاومت دست به انتشار کتاب آن هم در قالب شعر سپید زده‌اند، در این حوزه پیشرو هستند. باید با برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی، زمینه را برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آثار آن‌ها فراهم کرد.

سعدآبادی در پاسخ به این سوال که «چرا بیشتر اشعار مجموعه‌های منتشر شده به قلم شما، بدون عنوان هستند؟» گفت: چون بنده معتقدم انتخاب عنوان برای اشعار  ضرورتی ندارد و تنها برای نامیدن اشعار به کار می‌روند. همچنین معتقدم اگر قرار است نامی برای شعری انتخاب شود، باید آن نام قسمتی از متن باشد و ساختار ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند به فهم کلی شعر کمک کند.

این شاعر در پیشنهادی برای برپایی بهتر جشنواره کتاب سال مقاومت در دوره‌های بعدی اظهار کرد: برگزاری این‌گونه جشنواره در ترویج فرهنگ مقاومت بسیار موثر است اما نکته قابل توجه این است که نباید تنها به برگزاری آن‌ها اکتفا شود بلکه باید پس از جشنواره، جلسه‌هایی برای معرفی بیشتر آثار برگزیده برپا شوند تا مخاطبان با دلایل انتخاب این شعر‌ها به عنوان آثار برگزیده آشنا شوند و زمینه‌های بیشتری برای آشنایی علاقه‌مندان با چارچوب‌های نگارش اثر در حوزه ادبیات مقاومت فراهم شود.

مجيد سعدآبادي، متولد 1362 و ساکن تهران است. شعر را از سال 78 به طور حرفه‌ای با حضور در جلسه‌های حمیدرضا شکارسری آغاز کرد و در سال 86 نخستین مجموعه شعر خود را با نام «دالان حاج مختار پلاک 9» به چاپ رساند. در سال 88 دو مجموعه به نام‌های «قزل‌‌آلای خال قرمز» و «سربازی با گلوله برفی» را منتشر کرد. سال گذشته (1391) نیز دو مجموعه از او به نام‌های «روزهای اول دنیا» و «گلفروش مسلمان» به چاپ رسیدند.

سعدآبادی پیش از این هم جایزه‌های جشنواره شعر فجر، کتاب سال شعر جوان و جشنواره شعر زاگرس را  به خود اختصاص داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط