دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
نخستین فرهنگ نمایشی ایران، از تلاش 650 نویسنده می‌گوید

تقی‌اکبرزاده، که برای تدوین «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» 20 سال زمان گذاشته است، این اثر را نخستین کتاب فرهنگ نمایشی در ایران معرفی کرد که نتیجه 32 سال تلاشِ بیش از 650 نویسنده نمایشنامه‌نویس را بازگو می‌کند. نشر ساقی تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این اثر را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تقی‌ اکبرزاده گفت: در کشور ما تاکنون درباره فرهنگ نمایش‌ها به صورت عام و فرهنگ دفاع‌مقدس به شکل خاص کتاب فرهنگی با این مفهوم به معنای کتاب‌ فرهنگ نمایشی منتشر نشده است و این اثر نخستین تجربه کتاب‌های نمایشی در ایران است.

اکبرزاده که 20 سال برای تدوین این کتاب زمان گذاشته است، افزود: این کتاب نمایش‌هایی که در طول 32 سال گذشته اجرا شده است را معرفی می‌کند. بخش‌بندی کتاب نیز به صورت فرهنگ‌واره، نمایش‌های اجرا شده، آثار منتشر شده و نقد آثار است.

وی ادامه داد: کتاب «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» دارای سه بخش است. بخش نخست با عنوان گاه‌شمار نمایش‌های به اجرا درآمده همچون نمایش‌های اجرا شده عمومی، ‌تلویزیونی و جشنواره‌‌ی را به تفکیک در طول 32 سال گذشته معرفی می‌کند.

این پژوهشگر گفت: بخش دوم مدخل‌نامه فرهنگ را شامل می‌شود و مانند بیشتر مدخل‌نامه‌ها با نام نویسنده شناخته می‌شوند. مدخل‌نامه این کتاب هم بر اساس نام‌های نویسنده تهیه شده است.

به گفته اکبرزاده، نام بیش از 650 نویسنده نمایشنامه‌نویس در حوزه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آمده و هدف از تالیف آن، بازیابی نمایشنامه‌های نگارش شده بین سال‌های 1359 تا 1391 است. افرادی که تنها در مقعطی نمایشنامه نوشته‌‌اند و شاید در تعاریف نمایشنامه‌نویس نباشند اما نام این افراد در مدخل‌نامه گنجانده شده است.

اکبرزاده درباه تعداد نمایشنامه‌های که در این کتاب به آن پرداخته شده است گفت: «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» 1752 نمایش با اجرای عمومی 610 اجرای جشنواره‌‌ی، 33 اجرای تلویزیونی و 63 نمایشنامه نمایشنامه‌خوانی شده را شامل می‌شود.

وی بخش سوم کتاب را «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» را متن آن معرفی کرد که شامل آثار و نقد آثار است و سپس افزود: در بخش آثار ذیل نام نویسنده آثار وی در اجراهای مختلف شامل اجرای عمومی به تفکیک اجرای جشنواره‌ی، تلویزیونی نماییشنامه‌‌‌خوانی و نمایش‌های چاپ شده گنجانده شده است. بخش دوم نقد آثار را در دربر می‌گیرد. در این بخش نقد‌ها و گفت‌و‌گو‌های آثار را به تفکیک هر اثر آرودیم.

اکبرزاده درباره جامعه مخاطبان این اثر گفت: مخاطبان این اثر دو گروه را در بر می‌گیرد. نخست گروه هنرمندان، محققان، مدرسان و منتقدان که می‌توانند از این کتاب به عنوان درس‌نامه در فرایند بررسی و پژوهش آثار استفاده کنند و گروه دوم مدیران هستند که می‌توانند از این اثر به عنوان درس‌نامه در فرایند ارزیابی و برنامه‌ریزی از آن بهره بگیرند.

وی منابع استفاده شده در این کتاب را بر اساس جراید، نشریات، کاتالوگ و اخبار عنوان کرد و گفت: مقدمه کتاب آورده‌ام که این اثر با مراجعه مستقیم به مستندات تهیه شده است و در بخش‌های که اطلاعات نیامده است مباحث آن را در اختصار کتاب آورده‌ام.

اکبرزاده درباره انتخاب عنوان کتاب«فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» گفت: اگر قرار بود نام کتاب را فرهنگ نمایش‌های جنگ بگذاریم نمایشنامه‌های دفاع‌مقدس از آن خارج می‌شد و اگر می‌خواستیم عنوان دفاع‌مقدس را بگذاریم، فرهنگ نمایشنامه‌های جنگ را در بر نمی‌گرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتم عنوان را «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» را برای آن انتخاب کنیم.

کتاب «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» در قطع وزیری و 396 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهای 20 هزار تومان از سوی نشر ساقی تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

ماکت این کتاب، ششم مهر‌ماه 1392 در حضور سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، محسن مومنی شریف، مدیر حوزه هنری،‌ جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت، حفیظ‌الله رفیعی مدیرعامل انجمن تئاتر دفاع مقدس، حسین مسافر آستانه، دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، اسلامی، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ایران، در تالار وحدت رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط