سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
روایت نقش کلاسیک‌ها در «نجات سقراط»

کتاب «نجات سقراط» شرح علمی و تجربی نویسنده از تاثیر چهره‌ها و کتاب‌های کلاسیک غربی بر آموزش، تحصیل و دیگر مراحل زندگی انسان‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، رویکرد لیبرال به آموزش- آموزشی که طیف وسیعی از علایق و دانش را در بر می‌گیرد- به طور سنتی بر اساس تعامل دقیق با نظریه‌ها و چهره‌های کلاسیک‌ تفکر و ادبیات غربی مشخص می‌شود. این آموزش در دانشگاه‌های آمریکا منقرض و با الزامات توزیع انعطاف‌پذیر و تخصص‌های دانشگاهی جزئی‌تر جایگزین شده است. بسیاری از دانشگاهیان، همین ایده را به عنوان یک حکم غربی، شوونیستی دانسته و به آن حمله می‌کنند، در حالی که عموم مردم به طور فزاینده‌ای در مورد ارزش علوم انسانی دچار تردیدند.

در کتاب «نجات سقراط»، روزولت مونتاس، چهره علمی آمریکایی متولد دومینیکن، داستان چگونگی دگرگونی تحصیلات لیبرال در زندگی خود را روایت کرده و گزارشی دقیق از ارتباط کتاب‌های کلاسیک معاصر، به‌ویژه با جوامعی که از لحاظ تاریخی به حاشیه رانده شده‌اند، ارائه می‌کند.

«نجات سقراط» با در هم تنیدن خاطرات و با رویکردی ادبی، چگونگی تأثیر عمیق چهار نویسنده- افلاطون، آگوستین، فروید و گاندی- را بر زندگی مونتاس توصیف می‌کند.

روزولت مونتاس در دوازده سالگی از جمهوری دومینیکن به کوئینز نیویورک مهاجرت کرد و در مقطع کارشناسی در برنامه درسی معروف دانشگاه کلمبیا، یکی از آخرین برنامه‌های کلاسیک آمریکا، با کتاب‌های کلاسیک‌ غربی مواجه شد. این تجربه زندگی او را تغییر داد و شغل او را تعیین کرد- او به تحصیل برای دریافت مدرک دکترا در زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی ادامه داد، به عنوان مدیر مرکز برنامه درسی اصلی کلمبیا خدمت کرد و یک بورس کتاب‌های کلاسیک را برای دانش‌آموزان دبیرستانی کم درآمدی که آرزوی تحصیل داشتند، پایه‌گذاری کرد.

«نجات سقراط: چگونه ادبیات کلاسیک‌ زندگی من را تغییر داد و چرا این کتاب‌ها برای نسل جدید اهمیت دارند» نوشته روزولت مونتاس به زبان انگلیسی در 248 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها