شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
رقابت شش کتاب برای کسب عنوان برنده برندگان جایزه بیلی جیفورد

انتخاب برنده برندگان جایزه بیلی جیفورد، یکی از برنامه‌های بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری این جایزه است. 6 کتاب نامزد نهایی دریافت این عنوان شده‌اند و برنده برندگان 27 آوریل 2023 مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، شش کتاب با «جاه‌طلبی بالا، نوآوری در فرم و اصالت در هیجان» فهرست نهایی برنده برندگان جایزه بیلی‌ جیفورد- ویژه ادبیات غیرداستانی- را تشکیل می‌دهند.

برای برنده برندگان در بیست و پنجمین دوره برگزاری این جایزه، 25 هزار پوند در نظر گرفته شده است و داوران، فهرست نهایی را از میان برندگان 24 دوره گذشته انتخاب کرده‌اند. این فهرست شامل تاریخ، گزارش روایت‌محور، روزنامه‌نگاری تحقیقی، و زندگینامه ادبی و فرهنگی است.

اگرچه فقط یک نویسنده بریتانیایی- کریگ براون- در فهرست نهایی حضور دارد، سه کتاب این فهرست به نمادهای بریتانیایی، شامل بیتلز، کوهنورد، جورج مالوری و ویلیام شکسپیر می‌پردازند. سه نویسنده آمریکایی- باربارا دمیک، پاتریک رادن کیف و جیمز شاپیرو- و دو کانادایی- وید دیویس و مارگارت مک میلان در فهرست نهایی حضور دارند.

دو سوم نام‌های موجود در فهرست نهایی را مردان تشکیل می‌دهند و این نشان‌دهنده تعداد بیشتر مردانی است که برنده این جایزه شده‌اند. تاکنون 8 زن جایزه بیلی جیفورد را به خانه برده‌اند.
فهرست نهایی به شرح زیر است:

کریگ براون، برنده سال 2020 برای کتاب «یک، دو، سه، چهار: بیتلز در طول زمان»
وید دیویس، برنده سال 2012 برای کتاب «به سوی سکوت: جنگ بزرگ، مالوری و فتح اورست»
باربارا دمیک، برنده سال 2010 برای کتاب «چیزی برای حسادت نیست: زندگی واقعی در کره شمالی»
رادن کیف، برنده سال 2021 برای کتاب «امپراتوری درد»
مارگارت مک میلان، برنده سال 2002 برای کتاب «پاریس 1919»
جیمز شاپیرو، برنده سال 2006 برای کتاب «1599: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر»

جایزه برنده برندگان بیلی جیفورد، یکی از ابتکارات برای بزرگداشت 25 سالگی این جایزه است. یکی دیگر از برنامه‌های این بزرگداشت، ساخت مستندی با عنوان «همه داستان‌های برتر، واقعی‌اند» است که ریشه‌های این جایزه را به عنوان رقیبی برای بوکر در ادبیات غیرداستانی بررسی می‌کند. این مستند در کانال یوتیوب جایزه در دسترس خواهد بود.

برنده برندگان بیلی جیفورد 27 آوریل، طی رویدادی در موزه ملی اسکاتلند در ادینبورگ اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها