پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
برترین جایزه ادبی جنوب آسیا به «جومپا لاهیری» رسید / کتاب «دشت»،برنده جایزه 50 هزار دلاری DSC 2015

جایزه پنجمین دوره برترین جایزه ادبی جنوب آسیا موسوم به DSC Prize 2015 به نویسنده رمان «دشت»، خانم «جومپا لاهیری» رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نام برنده پولیتزر سال 2000 در حالی بالاتر از 4 رقیب خود در مرحله فینال قرار گرفت که هنگام انتشار خبر، نویسنده در رم پایتخت ایتالیا بود و تلفنی به خبرنگار ایندیا تایمز گفت:« این افتخاری بزرگ برای «دشت»/ LowLand است و ای کاش این فرصت برایم وجود داشت که شخصاً برای دریافت جایزه می‌توانستم حضورداشته باشم.»

کارولین نیوبری، ناشر کتاب از طرف نویسنده مأمور به دریافت جایزه 50 هزار دلاری شد و جایزه توسط «ویجی شسدری» شاعر برنده پولیتزر، حین برگزاری جشنواره ادبی جای پور 2015 اهدا شد.

نویسنده متولد لندن از یک خانواده مهاجر از بنگال غربی گفت از 20 سال پیش نوشتن کتاب را در سر پرورانده بود. کتاب تراژیک «دشت»، درباره دو برادر در کلکته در دهه 1960 است که در سال 2013 جزو فینالیست‌های من بوکر شده بود.

«ککی دارو والا»/ Keki Daruwalla رئیس هیئت‌داوران جایزه DSC می‌گوید رمان‌های برگزیده، فرهنگ سیاسی- اجتماعی و مسائل روز را در قالب داستان آورده و روایت کرده‌اند. وی که خود شاعر و نویسنده داستان کوتاه مقیم دهلی‌نو است، معتقد است رمان‌های جایزه DSC از کشورهای مختلف در دوره‌های زمانی مختلف شکل‌گرفته‌اند و در مجموع هویت جمعی شبه‌قاره را شکل داده و موضوعات مختلفی را به خوانندگان معاصر عرضه می‌کنند.

برندگان پیشین جایزه DSC به ترتیب، رمان‌نویس اهل کراچی- نقوی-  با کتاب پسر خانه ، شهان کاروناتیلاکا از سری‌لانکا با رمان مرد چینی، جیت تایریل هندی با رمان نارکوپولیس و سیروس می‌ستری با رمان «تاریخچه نعش‌کش» بوده‌اند.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها